23948sdkhjf

Man kan igen nøjes med at have tre spejle

Det kan være tilstrækkeligt at udskifte nærzonespejlet og vidvinkelspejlet til mere konvekse versioner

Det kan være tilstrækkeligt at udskifte nærzonespejlet og vidvinkelspejlet til mere konvekse versioner



Spejlproducenterne for alvor kommet i omdrejninger. Det betyder, at der nu er blevet lan-ceret nye spejlkomponenter, som gør det muligt at nøjes med at have de tre sædvanlige spejle i højre side på en lastbil.

Hos TK (Transport-Komponenter A/S) i Kolding, der er en del af den europæiske reserve-delskoncern Europart, fortæller direktør Kai Møller, at en af firmaets leverandører netop har lanceret nye vidvinkelspejle og nærzonespejle med mere konveks (større udadvendt bue) spejlglas.

Hvis man monterer disse spejltyper, behøver man ikke at montere det fjerde ekstraspejl, kaldet Doblispejlet. Det afgørende er jo ikke, hvor mange spejle, der skal være på en last-bil, men hvor stort et areal, man kan se i spejlene. Kan man se det samme i tre spejle, som i fire, er den bedste løsning måske blot at have tre.

Når man ikke tidligere har kunnet købe denne type spejle, skyldes det, at producenterne hidtil er veget noget tilbage for at sælge disse spejle under henvisning til, at dét man ser i et spejl, der er kraftigt buet, bliver meget forvrænget.

Men frem for at montere et ekstra spejl, som kan være med til at skabe yderligere en død-vinkel for udsynet, der hvor det skal sidde, vil nogle kunder nok vælge løsningen med de mere konvekse spejlglas.

Glassene er nok

På visse modeller af lastbiler, kan man nøjes med at udskifte selve glassene (F.eks. MAN F/L/M og TGA). På andre er det blot det ene spejl, der skal skiftes (eksempelvis Mercedes ud af SK-serien), mens atter andre er nødt til at få skiftet begge spejle.

Løsningen kan f.eks. anvendes på Volvos FH serie til og med årgang 2002 og hele Scani-as 3serie.

På nyere modeller af Volvo og Scania skal der stadigvæk anvendes et Dobli ekstraspejl for at efterleve de nye bestemmelser, som trådte i kraft pr. første oktober.

Et måske overset problem i "spejldebatten" er, at det for nogle vogntyper monteret med et indvendigt ekstraspejl kan være et problem at dække det nye lovmæssige "areal" (der er udvidet fra 1- til 2 meter) for nærzonespejlet (det oprindelige cyklistspejl).

For at løse dette problem er man også nødt til at montere et nyt mere konveks nærezone-spejl. De nye spejle forventes at være på markedet i løbet af ganske kort tid.

Hos TK i Kolding er man da også allerede begyndt at markedsføre de mere konvekse spejle.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063