23948sdkhjf

En eksemplarisk fragt og distributionsvogn

Med den kvikke 5-cyl. motor og det nye mellemførerhus, der kom med lanceringen af de nye modelserier, har Scania bevæget sig opad på lastbilernes rangstige

Med den kvikke 5-cyl. motor og det nye mellemførerhus, der kom med lanceringen af de nye modelserier, har Scania bevæget sig opad på lastbilernes rangstige



Det er ikke ingen hemmelighed, at der blev rynket lidt på næsen, da Scania offentliggjorde, at der var en ny 5-cylindrede motor på vej som afløser for den tidligere 6-cyl. motor i 94-serien.

Det er der dog ingen grund til.

DC9 12, som den nye motor hedder, er en særdeles velkørende og arbejdsom motor. Det er en EURO3 version, som vi inden for et års tid nok også vil kunne se i en ny EURO4 version.

Denne motor er nærmest kronen på værket for Scanias modulsystem inden for motorer.

I dagens Scania program har man en 16 liters motor på 8 cylindre, en 12 liters motor på 6 cyl. og endelig denne 5 cyl. motor på 9 liter. Mange komponenter er fælles for hele motor-serien, hvor man groft sagt har en fællesnævner på knap 2 liter pr. cylinder.

Den 5 cylindrede motor findes i effektstørrelser på respektive 230 hk med et vridningsmo-ment på 1050 Nm, 270 med 1250 Nm og 310 hk med 1550 Nm. Slagvolumen er helt nøj-agtig på 8,9 liter på den nye motor, som benytter Scanias eget motorstyringssystem med elektronisk styrede enhedsinjektorer kaldet Scania PDE.

Det er et system, der også anvendes på Scanias 11 og 16 liters motorer. Dette er således den mellemste version på 270 hk. Den passer fint til en forvogn, som eksempelvis skal køre distribution eller fragtmandskørsel.

Med denne motorbestykning klarer vognen sikkert også at trække en let påhængsvogn på forholdsvis flade strækninger. Testvognen er udstyret med det nye Scania CP16 førerhus, som er et lavt mellemførerhus med fladt tag. Affjedringen af førerhuset er mekanisk med et firepunktsophæng.

Det nye førerhus er en stor forbedring for førerkomforten. Man føler sig ikke klemt inde i dette førerhus, hvor der er længere ud til bagvæggen. Førerhuset kan også leveres med hvileudrustning, så man i en snæver vending kan overnatte i lastbilen. Desværre havde testvognen ikke denne løsning, det var en meget skrabet udgave.

Vis udstyret

Det er muligt, at visse fragtmænd vil have lastbilerne sådan. Men når man nu udstyrer en demovogn, som såvel mange kunder som testkører ser og prøver, så ville det jo have væ-ret en god lejlighed for Scania-organisationen til at vise, hvordan en fragtvogn med et for-nuftigt og moderne udstyrsniveau kan se ud. Måske ville der være kunder med interesse for den slags udstyr. Nu må de i stedet selv finde ud af, om det kan leveres.

At vognen er skrabet udstyret, kan man bl.a. se ved, at der ikke er nogen radio, ingen wal-kie-talkie, og f.eks. ikke noget fleet management system med navigation.

Ligeledes kunne instrumentpanelet godt have haft et andet og pænere look, og en moder-ne lastbil som testvognen bør være udstyret med centrallåse. Ligeledes er Scania leve-ringsdygtig i termoruder, som ville have været et fornuftigt udstyr på denne lastbil.

Instrumentbrættet er, som vi tidligere har nævnt ved præsentationen af den nye P og T modeller, som det bør være. Man kan hurtigt overskue driften, og med det nye informati-onssystem indbygget ved siden af omdrejningstælleren og speedometeret kan man f.eks. hele tiden se det øjeblikkelige brændstofforbrug - sådan skal det bare være.

Spejl eller kamera

Det er let at komme ind og ud af førerhuset. Den nye indstilling af rattet er bare suveræn. Når man sidder bag rattet har man det hele omkring sig og samtidig et godt udsyn. Denne lastbil er udstyret med et indvendigt cyklistspejl. Det er jo også en mulig løsning i forhold til de nye regler på området. Personligt vil jeg foretrække det udvendige spejl eller en kame-raløsning.

Opbygningen bestod i et fragtlad fra Hedensted Ladfabrik på 7,4 meters længde med gar-diner i siderne. I bagenden er der monteret en 2.500 kg Z-lift. Ladet repræsenterer et gan-ske pænt arbejde. Desværre er der overhovedet intet at surre fast i nogen steder på ladet. Hverken inde i ladet eller udvendig under kanten. Det er ikke ret godt. For man kan vel ikke regne med at fragtmanden altid laster pallegods, som lige netop fylder hele ladet ud, og som ikke kræver nogen form for surring. Der må simpelthen være svipset noget et eller sted i ordreafgivelsen på dette lad. Kørekortene hænger løst for tiden, specielt når det gælder området surring af gods.

Selve testkørslen omfattede en del bykørsel, kørsel på mindre veje og hovedveje samt knap 100 km motorvejskørsel i Syd og Østjylland. Generelt vil en sådan lastbil nok også komme til at køre på alle mulige vejtyper, selvfølgelig afhængig af hvor i landet den skal benyttes.

God gangkultur

Motoren har en god gangkultur på trods af det ulige antal cylindre. Den arbejder villigt og ind i mellem viser de grønne dioder, at nu er det faktisk tid at skifte op i gear. Det er rigtig godt, at Scania har fået denne funktion implementeret i omdrejningstælleren!

Motoren trækker mere, end man lige forestiller sig. Gearskiftet går ubesværet, koblingen er let at betjene, og den valgte gearing (3,42:1) føles meget tilpas til blandet kørselsmøn-ster. Den kører fint ud af vejen og er let at manøvrere i bytrafik.

Alt i alt en fornuftig lastbil til fragt og distributionsvirksomheder, der måske har mange la-steoperationer hver dag.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062