Sommers hjørne
Som næsten alle véd, har en leder praktisk taget intet at lave, bortset fra
Som næsten alle véd, har en leder praktisk taget intet at lave, bortset fra
-
at afgøre, hvad der skal foretages- at bede nogen om at gøre det
- at lytte til, hvorfor det ikke burde gøres, hvorfor det burde udføres af en anden, eller hvorfor det burde gøres på en anden måde
- at følge op for at se, om det er blevet gjort
- at opdage, at det ikke er blevet gjort
- at spørge, hvorfor det ikke er gjort
- at lytte til undskyldninger fra den person, der burde have gjort det
- at følge op igen for at se, om det er blevet gjort, kun for at opdage, at det er gjort forkert
- at påpege, hvordan det burde have været gjort
- at konkludere, at da det nu er gjort, så må det forblive som det er
- at spekulere over, om det er på tide at afskedige den medarbejder, der ikke kan gøre tingene rigtigt
- at tænke, at han sikkert har mand/kone og børn, og at en anden næppe vil være bedre, men måske dårligere
- at tænke, hvor meget lettere det hele havde været, hvis man gjorde det selv fra starten af
- at gøre op, at man selv kunne have lavet det rigtig på 20 minutter, medens han/hun nu har brugt 2 dage på at finde ud af, hvorfor det har taget en anden tre uger at gøre det forkert
Som bekendt er der flere slags ledere - nogle er ledere end andre!
Når et fodboldhold ikke vinder - hvad gør klubben så? Træneren prøver at overbevise klubben om, at de kun lige mangler et par spillere for at have det helt rigtige team - så klubben tænker: Ja vi har jo ansat træneren, fordi han er den bedste og når han siger vi mangler spillere, må det jo være løsningen på problemet. Når der så er gået en rum tid og holdet stadig ikke vinder, hvad er så næste skridt? Det er så lige her fodboldklubber adskiller sig fra erhvervslivet - for de fyrer nemlig træneren, også med den kendsgerning in mente, at klubben tog fejl og ansatte den forkerte træner!
Det kunne dansk erhvervsliv i nogle tilfælde også lære af. Man ser eksempler på, at "menige" medarbejdere ryger ind og ud af virksomheden, men at lederen sidder godt fast i sædet for det er jo ham ledelsen har valgt og de kan næppe have truffet et forkert valg!
Jeg hørte forleden om et sådant eksempel fra en stor dansk privat virksomhed: En afdeling i virksomheden fungerer så dårligt, at virksomheden har måttet hente hjælp ude fra i form af en dyrt betalt management konsulent. Konsulenten interviewer samtlige medarbejdere i afdelingen og konklusionen fra besvarelserne er entydige: Lederen er utroværdig, svag og handlingslammet. Medarbejdere og leder skal nu gennemgå et forløb, hvor medarbejderne skal hjælpe lederen til at blive den type leder, organisationen har brug for! Uantastet lederen har en profil, der slet ikke passer til afdelingen, vælger man at beholde lederen, som af management konsulenten i øvrigt er stemplet som ressourcesvag. Men medarbejderne får besked om, at hvis de ikke kan støtte op om beslutningen om at beholde den leder, de mener er utroværdig, må de hellere finde sig et nyt job! Fantastisk, at sådan noget kan foregå i det danske erhvervsliv, hvor vi jo godt véd at medarbejderne udgør en af de vigtigste ressourcer i firmaet.
En leder med succes er den, der kan uddelegere al ansvaret, anbringe al kritik hos andre og påtage sig al æren. (Tidl. amerikansk præsident Ronald Reagan)