23948sdkhjf

OBU-and

Forlydender om, at de On Board Units, der installeres i eksport-lastvogne netop nu, skal udskiftes næste år, er ikke korrekte.

Forlydender om, at de On Board Units, der installeres i eksport-lastvogne netop nu, skal udskiftes næste år, er ikke korrekte.



Det fremgår af flere medier, at Toll Collects berygtede OBU’ere allerede skal udskiftes næste år, fordi de ikke kan opgraderes. Men det er formentligt en and.

Toll Collect, der skal opkræve motorvejsafgiften for den tyske stat, oplyser, at de On Board Units, der installeres kører på software-version 1.0.

Version 1.0 kan ikke opdateres med nye motorvejstrækninger, og det er heller ikke muligt, at ændre kilometertakserne. Derfor har Toll Collect allerede nu en software version 2.0 i støbeskeen, som forventes klar til sommer.

Version 2.0 skal ifølge Toll Collects planer installeres løbende i andet halvår 2005, så alle lastvogne kører med den nye software-version fra 2006.

- Der skal ikke udskiftes hardware, men blot uploades ny software i forbindelse med lastvognenes almindelige serviceeftersyn, siger Martin Rickmann, Toll Collect.

Det skal angiveligt tage mellem 30 og 40 minutter at opdatere softwaren.

Toll Collect har ikke kommenteret, at kun et fåtal af de eksisterende lastvognsværksteder er godkendte servicepartnere – der er kun 13 i Danmark – og at software-opgraderingen så alligevel koster vognmændene ekstra værkstedstimer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078