23948sdkhjf

Vidensvitaminer som transporterhvervets fremtid

Et stigende antal danske eksportlastvogne kører over grænsen i Sønderjylland for at vende tilbage med tyske eller østeuropæiske nummerplader i stedet for danske. Udflagningen koster danske eksportchauffører jobbet, men er en uundgåelig følge af globaliseringen.

Presset fra udlandet stiller erhvervet over for store udfordringer.

- Overlevelsesmulighederne for det danske transporterhverv ligger i et hamskifte, erkender DTL?s ordførende direktør Michael Svane og udpeger større værdi til transportkøberne, som den primære vej til forbedret konkurrenceevne i erhvervet.

En opstigning på værdikæden, hvor transportbranchen kan levere bedre og bredere ydelser til kunderne, kræver udvikling af koncepter og kompetencer.

Her spiller uddannelse og forskning en væsentlig rolle. Men det betyder ikke, at erhvervet skal læne sig tilbage og afvente de vises sten.

Mangler det strategiske

- Den fornødne forskning og viden eksisterer allerede. Brug af eksempelvis operationsanalytiske metoder kan øge konkurrenceevnen, siger professor Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport på DTU.

Han påpeger, at vognmandsvirksomhederne kun i ringe grad, har anvendt denne type viden, mens andre sektorer i transporterhvervet for længst har inddraget operationsanalyse til gavn for effektivitet og konkurrenceevne.

I Transportbranchens Uddannelsesråd, mener sekretariatschef Niels Henning Holm Jørgensen, at uddannelsesinstitutionerne og erhvervet er tilstrækkeligt rustet, når det gælder de operationelle discipliner.

- Der hvor danske transportvirksomheder er for dårligt rustet, er på strategisk lederniveau. Virksomhederne har vanskeligt ved at opbygge en organisation med strategisk lederskab, fordi det danske transportmiljø er præget af små og mellemstore virksomheder, siger Niels Henning Holm Jørgensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063