23948sdkhjf

Der er brug for et hamskifte i den danske vognmandsbranche

Internationaliseringen har flere ansigter, hvis man spørger direktør Michael Svane, DTL. Dels er der EU's rolle i forhold til det danske transporterhverv, og dels er der den hårde internationale konkurrence, som også smitter af på hjemmemarkedet.

Og da EU spiller en mere og mere synlig rolle for det danske transporterhverv, fordi en stadig større del af dagsordenen stammer fra beslutninger i Bruxelles, er det også blevet så meget vigtigere at øve påvirkning fra dansk side.

- Jeg bliver ofte spurgt, om hvorfor vi i DTL bruger så mange kræfter på EU i stedet for at koncentrere os om en lokal rundkørsel, som volder problemer. Men vi skal klare begge dele, og der er ingen tvivl om, at den nye kommission vil øge presset for fælles løsninger inden for vort område, mener Michael Svane, og tilføjer: - Det som betyder noget, kommer i dag udefra. Og det skal vi forholde os til.

- Den danske vognmandsbranche mærker tydeligt effekten af den internationale udvikling.

Der er ikke én vognmand, som kan være i tvivl om, at konkurrencen styres af påvirkninger udefra. Og de virksomheder, der konkurrerer internationalt, er udsat for så hård en priskonkurrence, at de også søger at kompensere ved at vende blikket mod hjemmemarkedet, forklarer Michael Svane, som ikke er i tvivl om, at priskonkurrencen øst/vest er en faktor for hele erhvervet - både nu og fremadrettet.

- Så overlevelsesmulighederne for det danske transporterhverv ligger i et hamskifte. Kan vi kravle højere op i værdikæden og give transportkøberne en ekstra værdi og nogle tillægsydelser, så har vi en stærkere position, vurderer han.

- Der er jo andre erhverv, der har oplevet det samme. De har oplevet, at forandringerne er store og at de slår igennem voldsomt hurtigt. Og det betyder, at man må være parat til at omstille sig.

Ketchup-effekten

- Vi har længe været klar over, at globaliseringen er en realitet. Men når der kommer så mange eksempler på én gang, ja så kan man kalde det en ketchupeffekt. Når man slår på bunden af ketchupflasken, sker der ikke rigtig noget med det samme, men så kommer det med en vis voldsomhed.

- Det er det, vi oplever i det danske transporterhverv og heldigvis er der mange, der indser dette og udnytter de nye muligheder ? mens andre forholder sig mere afventende og håber at stormen driver over ? men det gør den ikke.

Der er næppe tvivl om, at vi vil se en yderligere koncentration af virksomheder inden for transport. Det er ikke længere nok for en virksomhed, at have en dansk overskrift over sig, for selv de store virksomheder herhjemme er ret små i europæisk sammenhæng. Deres mulighed er typisk ekspansion. ?Køb eller bliv opkøbt?.

Men i det hele taget er der næppe tvivl om, at begrebet fleksibilitet vil blive meget efterspurgt i fremtiden ? og her kan de mindre noget, som de større har sværere ved. Derfor vil der være plads til alle type virksomheder, der forstår at aflæse markedet og deres leverandører.

Men der er ingen, der siger, at danske virksomheder nødvendigvis skal bruge danske transportører. Det afgørende er derfor indsatsen for at dygtiggøre sig. Det kræver innovation, forskning og uddannelse. Og så naturligvis evnen til at se, hvor tingene bevæger sig hen. Det kræver dygtige ledere at sikre sig en plads i fremtiden. Det kan vi ikke klare som organisation. Vi kan sikre rammerne og søge at skabe en balance mellem erhvervsvirksomhederne og samfundet. Med det forretningsmæssige overlader vi til medlemmerne.

Vinderen: Transport

Men selv om globaliseringen skaber dybe ændringer, så er der én sikker vinder, fastslår Michael Svane. Transporten. Selv om produktionen flytter til f.eks. Sydøstasien, så hedder facit transport. Og grebet rigtigt an er det en gylden fremtid for erhvervet. Men det kræver, at vi lever op til transportkøbernes behov, leverer til tiden, følger godset hele vejen og frem for alt: præsterer løsninger. Det er intelligent transport. Det handler ikke kun om landtransport men at se sig selv som transport-arkitekt.

- Just-in-time begrebet er blevet opfattet som et signal om, at alting skal gå hurtigere. Men det er ikke det afgørende. I rette tid kan også være om 14 dage, hvis det er, hvad kunden har brug for. Ellers slider man sig i stykker i tidsjageri.

Michael Svane vurderer, at det kræver en stadig indsats at holde den danske transport på toppen:

- Dansk transport har ikke nogen præference eller forspring. Det vi kan, kan andre også gøre. Vi har ingen fortrinsstilling og det er ikke sikkert, at Danmark er med på vinderholdet ? medmindre vi yder en målrettet indsats, siger Michael Svane, som dog er overbevist om, at både potentialet, evnerne og viljen er der.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234