23948sdkhjf

Cool selskab med varme planer

Icelandair har fået ny storaktionær, der dermed også har indtaget pladsen for enden af bordet i bestyrelseslokalet. Og han har tydeligvis blikket rettet mod fjerne horisonter.

Således kom det frem forleden, at Icelandair er én af fire investorgrupper, der rekvirerede en billet til den forestående auktion over aktier i Malev, det ungarske selskab, der længe har været i knibe og som nu, efter landets indgang i EU, vil være afskåret fra flere stats-indsprøjtninger af kapital. Privatisering er vejen frem for Malev.

Ekspansion

Icelandair har ikke officielt bekræftet, at det vil tage del i Malev-operationen, men den nye hovedaktionær har ladet forstå, at fra nu af hedder det ekspansion og udvidelse af Icelandair?s forretning gennem opkøb og mergers. I denne sammenhæng er det god fornuft i Malev-transaktionen, der i øvrigt skal være afsluttet endnu inden udgangen af dette år: Icelandair har et stort marked i USA med foreløbig seks destinationer og den syvende på vej: San Francisco til næste forår. Med et ben i Centraleuropa vil Icelandair kunne opnå et øget marked for sine USA-flyvninger via Reykjavik, og samtidig vil Malev kunne tjene til en voldsom udvidelse af Icelandair?s tilbud i Europa.

På fragtsiden går det også flot for Icelandair: Selskabet har lige leaset en TU-204 fra det litauiske selskab Aviapaslauga, mens Icelandair Cargo venter på at få sin næste Boeing 757-200 fragter, der er under ombygning fra passagerfly. Med denne nye kapacitet øger selskabet frekvenserne på flyvninger mellem Liège og Reykjavik fra seks til 11 flyvninger via henholdsvis Humberside og East Midlands. Disse flyvninger kompletterer det nuværende udbud af fragtflyvninger med Boeing 757-200F på Liège og New York.

Det driller

Men arbejdet med at få de i alt to nye konverterede Boeing 757-200F driller: Der er stærke forsinkelser på arbejdet i Seattle, og Icelandair Cargo har derfor været nødt til at indchartre en Airbus A310 til at vikariere på flyvninger.

Icelandair Cargo venter i år ca. 30 procents vækst i efterspørgselen på fragtflyvninger, så der er virkelig mangel på kapacitet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109