23948sdkhjf

Ny næse til Kia Pregio

Kia Pregio har siden introduktionen været et af de få meget prisattraktive tilbud på en lille kassevogn. I september introducerede Kia en ny ansigtsløftet version af Pregio i Danmark. Faceliftet har givet Pregio en lidt længere og mere kantet snude, med på én gang skarpere og blødere kurver. Også bagenden har fået strammet rynker.

Interiøret fremstår ligeledes forbedret på en række punkter i forhold til den noget skrabede dagligstue, der prægede Pregio i tidligere udgaver. Men der er nu ikke ligefrem kælet for chaufføren.

Den nye og lidt længere front har givet lidt bedre benplads, når man først er kommet ind bag førersædet. Kia?s finpudsning af interiøret har også løftet chaufføroplevelsen i den rigtige retning.

Men det kræver stadig ungdommelig smidighed, at skrue legemet ind bag rattet. En manøvre, der trods en uges ihærdig øvelse, ikke lykkedes Transport-Tidendes 40-årige testkører at gennemføre med ynde.

Kraftoverskud

Det er fortsat Kia?s smidige 2,5 liters turbodiesel, der leverer hestekræfter til Pregio.

Den har et pænt kraftoverskud og en hurtig acceleration, hvilket sammen med godartede køreegenskaber bidrager til at gøre Pregio til et rimeligt chaufførbekendtskab.

Motoren, der opfylder EURO3-normen, virker først en smule anstrengt, når lasteevnen på 1.425 kilo er tæt på at være fuldt udnyttet.

Lastrummet er 134 centimeter i højden, 161 i bredden og 276 i længden, hvilket giver en lastvolumen på godt fire kubikmeter. Adgangsforholdene er gode for lastning med håndkraft, men den tophængslede bagsmæk udelukker lastning med de fleste typer mekanisk løftegrej.

For med en pris omkring 110.000 kroner før moms får man som bekendt ingen herregård. Pregio hører til blandt varebilernes husmandssteder. Små bekvemmeligheder som centrallås, eldrevne ruder og sidespejle for slet ikke at tale om sikkerhedsudstyr som airbag eller ESP, findes hverken på listen over standardudstyr eller ekstraudstyr.

Kia Pregio er halter stadig bag efter de dyrere europæiske konkurrenter, når det gælder om at levere en moderne og komfortabel arbejdsplads til chaufføren. Det er ikke en bil, der er velegnet til brugere med et stort dagligt kilometerforbrug og mange ind og udstigninger i løbet af en arbejdsdag.

Men Pregio efterlader grundlæggende indtrykket af en solid og hæderlig kassevogn uden dikkedarer. Med en særdeles fordelagtig pris, så er Pregio absolut værd at tage med i overvejelserne, hvis virksomheden har brug for en fleksibel blækspruttebil, der fylder huller i hverdagen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125