23948sdkhjf

Quick Transport har fart i hjulene

Det er seks år siden vognmand Henrik Christensen besluttede, at han ville i gang som selvstændig igen ? igen, fordi han tidligere har været selvstændig. Første gang havde han en døgnkiosk i det sønderjyske.

Han siger til Danmarks Transport-Tidende, at han er ud af en familie, hvor de fleste af hans søskende er selvstændige erhvervsdrivende. I 1998 syntes han, at der var for lidt udfordring i at være lønmodtager, så beslutningen blev taget.

- Personligt har jeg altid godt kunne lide at køre bil, og derfor faldt valget på området eks-pres og kurertransport.

Så 1. november 1998 startede han op med en brugt IVECO Daily med presenningsopbyg-ning, indkøbt hos Lastas. Med denne lette lastvogn begyndte han hos Pakketrans. Det varede kun ganske kort. Så fandt Henrik ud af, at det var ikke vejen frem. Han nåede dog at blive kendt ansigt i det distrikt, hvor han dagligt havde kørt for Pakketrans.

Han startede derefter selv op både med direkte kunder og mange af de gamle kunder, som snart meldte sig. Og Inden længe måtte han anskaffe sig yderligere en bil.

Denne gang blev det en kassevogn. Henrik Christensen kunne se, at hvis han ville være med på markedet, måtte han også følge med, så han kunne dække kundernes behov.

Ikke nok med én

- Med en bil var det ikke muligt. Hvis jeg for eksempel kører på Lolland med min bil, og en kunde ringer og skal have kørt noget lige nu, så kan jeg ikke hjælpe ham, og måske mister jeg så bare kunden. Derfor måtte jeg lade forretningen vokse.

Og vokset er den. I dag har Henrik Christensen selv seks forskellige kasse- og varevogne, alle under 3500 kg totalvægt. Der er chauffør på alle bilerne, for Henrik tager sig selv af den daglige disponering og administration. Firmaet har nemlig en regel nr. 1. Den siger, ?hvis ikke du tager dig af din forretning, vil andre tage over?.. En regel som mange selv-stændige nok kunne lære lidt af.

Samtidig er to andre elementer også i højsædet: Præcision og troværdighed.

- Kunderne skal kunne regne med, at vi er der til tiden, og at vi har et godt samarbejde om afviklingen af transporten, hvor kunden kan stole på os.

Der er fast tilknyttet tre vognmænd, med hver sin egen kassevogn og desuden har Quick Transport et netværk af kolleger, som man trækker på, når der er behov for yderligere transportløsninger.

Henrik Christensen har også valgt at holde fast på transport med køretøjer under 3500 kg totalvægt.

- Vi prøver på at være virkelige gode til transporter med denne vogntype. Hvis bilerne skal være større, er det ikke os. Det overlader vi til andre, der er gode til det. Geografisk køres der 80 pct. i Danmark, herunder også distribution, der udgør ca. 40 pct. af firmaets om-sætning. Derudover køres der til Norge og Sverige, samt Tyskland og Benelux.

Firmaet har dog løst transportopgaver, som har gået langt ind i Storbritannien og til Paris.

Chauffører ikke under 40

Hver uge har vi jobansøgninger fra unge chauffører. Når vi får sådanne ansøgere, si-ger jeg gerne til dem, at de må komme igen om en halv snes år. Nogle bliver direkte sure, når jeg siger det. Andre kan godt se fornuften i det. For de skal ikke lære at køre bil i mine køretøjer, det er forsikringspræmierne alt for høje til, og samtidig er mange unge menne-sker i dag slet ikke gearet til at agere i erhvervslivet. De tror kun det er dem, det handler om. Ofte er de uden forståelse for vigtigheden af, at tingene virkelig sker som kunden øn-sker det. Det er betydelig nemmere med folk, som er på den rigtige side af 40 ? de har en livserfaring, som er af stor betydning i jobbet som chauffør i min forretning. Samfundet har slet ikke rustet de unge mennesker ordentlig til at komme ud i erhvervslivet. Vi skal tilbage til den gamle mesterlære, hvor de unge mennesker blev uddannet i virksomhederne, det er meget bedre end det nuværende uddannelsessystem på området, mener Henrik Chri-stensen.

Han har lange arbejdsdage, så det bliver ikke til ret meget mere end arbejde. Dog er han håndboldtræner i sin fritid. En fritidsbeskæftigelse han har haft i mere end 25 år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093