23948sdkhjf

DAF XF - stadig en moderne lastbil

Det er mere end to år siden, at den amerikansk ejede lastvognsproducent DAF gen-nemførte et stort facelift på DAF 95 og lod serien skifte navn til DAF XF 95. Sider er der solgt mange nye DAF lastvogne af XF-serien.

På den netop afholdte IAAmesse viste DAF bl.a. en ny motor, som helt klart er et stort skridt ud i fremtiden. Ifølge DAF vil den nye 12,9 liters PACCAR MX-motor blive lanceret i størrelser helt nede fra 410 hk og helt op til 560 hk, med et drejningsmoment på 2750 Nm på den største version. Fra DAFs side kom det nærmest som en sidebemærkning, at den nye motor, der skal anvendes globalt i PACCARkoncernen, selvfølgelig er fremtidssikret og vil blive lanceret som en EURO4 motor, der også vil kunne klare de kommende EU-RO5 normer. Den nye motor kommer nok først næste år og det er nok ikke usandsynligt af DAF så også vil komme med andre nyheder. Den nye PACCAR MX motorserie er et signal til omverdenen om at den lille fabrik i Holland, er spillevende og med helt fremme i skoen, når det gælder fremtidens lastbiler.

Dansk Limited Editionversion

På den danske front har det Lastasejede Trucks Danmark A/S i mellemtiden lanceret en lokal specialitet kaldet DAF XF Limited Edition. Denne specialversion bliver kun produ-ceret i 30 nummererede eksemplarer. Et af disse eksemplarer er med i DAF-karavanen, der kører fra et DAFservicepunkt hver weekend indtil nytår og kommer rundt til 14 byer i Danmark.

Vi har lånt DAF XF Limited Edition for en prøvetur i det Østjyske. Selve lastbilen er en DAF XF 95/480 6x2/4 twinsteertrækker med Super Space Cab, tilkoblet en tre-akslet Kel-Berg rundtipper, belæsset til fuld vogntogsvægt.

Udstyret omfatter plysset førerkabine m.v., navkapsler, syvhundrede liter brændstoftank, fuld dørkafdækning, værktøjsskab, galge til luftslanger, luftforskydelig skammel, kaffema-skine, køleskab, walkie, cdafspiller, oliefyr der virker over kølesystemet og tågelygter.

Det er et udmærket udstyrsvalg. Trucks Danmark skal dog ikke udelukkende roses for udstyret i testbilen. Der var nemlig hverken radio eller nogen walkie-talkie.

De ekstra lygter, som hører med i udstyrspakken på Limited Edition, fandtes heller ikke på testbilen, men det skyldes nok forskellige årsager og influerer ikke på min bedømmelse af bilen.

Super Space Cab førerhuset giver pladsmuligheder, som man ikke mindst kan have glæ-de af, hvis man kører over meget lange afstande og måske endog med to-mandsbetjening. Instrumenteringen er ganske fin ? instrumentbrættet er bøjet omkring føreren. Man har som fører fuld kontrol med de vigtigste instrumenter og ure der sidder lige i synsfeltet under rattet. Infocenteret, der kan vise alle vigtige data herunder også brændstofforbruget aflæses ganske let. Rattet stilles fint både op og ned samt i hældning, betjeningen sker ganske enkelt med et tryk på en lille knap på ratstammen. Det valgte fø-rersæde er også i top med mulighed for at lave næsten alle mulige sidestillinger.

Motorbestykningen på 355 kW/483hk/2100 Nm er ganske passende til en tre-akslet træk-ker, der kan komme ud for lidt af hvert.

En drøm af et førerhus

Gearkassen er også passende, selv om jeg mener at en 12 trins gearkasse vil til-strækkeligt i en lastbil med så powerfuld motor. Ud af vejen kører bilen perfekt med et lavt støjniveau. Førerhuset er en drøm for mange lastbilførere, ikke mindst på grund af den bedre isolering med det flotte betræk, der uden tvivl tager en del af støjen set i forhold til et standardførerhus, selv om jeg ikke kan fremlægge målinger som kan bevise det. Brem-serne virker upåklageligt. I den forbindelse skal det nævnes at den tilkoblede tippeladstrai-ler, er forsynet med SAF aksler med skivebremser, så der er skivebremser på alle vognto-get hjul. Et tryk på bremsepedalen giver øjeblikkelig respons. Sådan skal det være med et moderne vogntog.

Som ved tidligere prøvekørsler af DAF-lastvogne må jeg sige, at det virker som en bund-robust lastbil, med en god funktionalitet. Måske en lidt konservativ lastbil, men som tidlige-re nævnt hører jeg sjældent, at der er brugere, som klager over en DAFlastbil. Når DAF får lanceret den nye motorserie og måske får lavet yderligere fornyelser af XFserien kommer der måske en endnu bedre lastbil ud af det.

På et punkt kan DAF gøre det bedre og det er det forhold at DAF stadig har døre med sidesprosser. Det er uheldigt med denne sprosse, som DAF bør få elimineret ved en kommende fornyelse af serien.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078