Eurotunnel har kniven på struben
Eurotunnels økonomiske problemer er forværret, skriver vort belgiske søsterblad Le Lloyd.
Tunneloperatøren, der driver tunnelen under den Engelske Kanal, har mistet både trafik og markedsandele, viser tal fra tredje kvartal. Situationen har medført, at virksomheden i slutningen af oktober skal præsentere en redningsplan for Caylon og HSBC bankerne, der udgør forbindelsesleddet mellem den fransk-engelske operatør og dennes kreditorer. Redningsplanen, der arbejder med en tidshorisont på tre år, skal gøre det muligt at genforhandle et lån på ni milliarder EUR. Hvis ikke det lykkes at genforhandle fordelagtigt, vil Eurotunnel være på konkursens rand i begyndelsen af 2006. Da Eurotunnel ikke kan regne med en signifikant stigning på trafik-siden, er det også nødvendigt at se på – og reducere – omkostningerne. I den forbindelse udtalte en repræsentant for Eurotunnel allerede i juli måned, at der var udsigt til besparelser på omkring 40 millioner EUR om året, blandt andet ved at skære i antallet af medarbejdere, - hvilket fagforeningerne naturligvis allerede har modsat sig. Men 40 millioner i besparelser forslår som en skrædder i helvede, når lånet andrager ni milliarder euro. Redningsplanen vil blive præsenteret den 31. oktober, skriver Le Lloyd.
-----