23948sdkhjf

15 køreforbud for særtransporter

Tungvognssektionen ved Rigspolitiets Færdselsafdeling har mandag, tirsdag og onsdag i denne uge gennemført en tungvognskontrol med særtransporter som primært fokus-emne.

Tungvognssektionen ved Rigspolitiets Færdselsafdeling har mandag, tirsdag og onsdag i denne uge gennemført en tungvognskontrol med særtransporter som primært fokus-emne.



Politiassistent Christian Møller fra Tungvognssektionen oplyser, at kontrollen blev gennemført ved Oksekær, der er en flaskehals i den forstand, at alt – uanset hvor transporten kommer fra – skal forbi Oksekær.

– Vi har i forbindelse med kontrollen udstedt i alt 15 køreforbud for særtransporter, der kørte uden korrekt polititilladelse. – I alt 93 enheder blev stoppet i løbet af razziaen, - heraf 51 særtransporter, - og der blev optaget i alt 47 rapporter om særtransporter, hvis forhold ikke var i orden. Hvis kontrollen, der er den første af sin art i år, er et billede på situationen, som den tager sig ud i dag, må vi konstatere, at der er sket bedring på akseltrykområdet. Sidste år var akseltrykket et stort problem, idet det for et stort antal bilers vedkommende viste sig, at akseltrykket var langt ud over, hvad bilfabrikkerne havde garanteret, de kunne holde til. I år ser vi flere aksler på bilerne og et bedre fordelt akseltryk.

Det store spøgelse i år er – som i øvrigt de seneste år – transporternes klassifikationssystem, som er udtryk for aksel/hjul konfigurationen. Vi ser mange transporter, der er endt en klasse lavere end hvad der ville være korrekt, når vi står overfor dem på vejen. Det er vognmanden selv, der indgiver oplysningerne til Cowi, og Cowi der forsyner politiet med de specifikationer, der gør, at politiet kan udstede den korrekte tilladelse. Og det er her problemet er, for vi står tit overfor biler, der mangler den korrekte tilladelse, og så må vi reagere med at udstede et køreforbud, indtil man har fremskaffet de rigtige dokumenter. Det er et problem, vi har bøvlet med i mange år. Så det er ikke så underligt, at det også er den store synder i år. Ellers må jeg komplimentere de danske vognmænd for kvaliteten af det grej, de bruger. Det er nyt og i orden – og vi skriver ikke mange rapporter på tekniske mangler, og vi ser ingen andre, hverken hollændere eller tyskere, med så høj kvalitet på køretøjerne, slutter Christian Møller, - der samtidig oplyser, at omkring en fjerdedel af rapporterne omhandler udlændinge, fortrinsvis tyske og hollandske vognmænd.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078