Vognmandstilladelser bør kunne tjekkes via nummerpladen
Flere nye eksempler på piratvognmænd, der uden vognmandstilladelse udfører trans-porter for andre transportvirksomheder, har atter vist, at det er uheldigt, at man ikke kan sammenholde det aktuelle registreringsnummer med en given vognmandstilladelse.
En bil-disponent i en speditionsvirksomhed eller en anden transportrekvirent har ikke mange chancer for at sikre sig, at den lastbil, der bliver anvendt til at udføre lige netop hans transport, også kører i regi ved et vognmandsfirma med gyldige vognmandstilladel-ser.
Foreslår samkøringÅbner man derimod for en samkøring mellem registrene, så vil man ved opslag på et givent registreringsnummer på en gul nummerplade kan se, om der er tale om et køretøj, der er registreret udelukkende til firmakørsel (transport af egne produkter) eller om der er tale om et køretøj som er registreret hos et vognmandsfirma.
Er det sidste tilfældet, bør man kunne komme videre i menuen og slå den pågældende bruger op, præcis som det kendes nu. I dag kan der foretages opslag på navn m.v. i Færdselsstyrelsens database over transportfirmaer, der er indehaver af vognmandstilla-delser.
På den måde vil man altid kunne sikre sig, at en bestemt lastbil også er i stald hos et vognmandsfirma med orden i tilladelserne.
Som det er nu kan chaufføren på en lastbil sagtens vise en tilladelse frem. Tilladelsen kan jo være ?lånt? hos et andet transportfirma. Det har man i dag ikke mulighed for at kontrolle-re lige her og nu.
Skal stå på grøn tilladelse- Vi har forelagt forslaget for DTLs næstformand vognmand Jørgen Egeskov fra Vam-drup og hans kommentar er helt klar:
- Det kan være svært for andre end myndighederne at kontrollere, om man har gyldig tilla-delse, og jeg er enig med Danmarks Transport-Tidende (og mange andre), i, at registre-ringsnummeret skal stå på den grønne tilladelse.
- Dette kunne gøres på den måde, at den grønne tilladelse laves i A3 format og foldes så-ledes: Side 1 med tekst som i dag. Side 2 med betingelserne. Side 3 og 4 med kolonner til påtegning af registreingsnummer og motorkontorets attestering. Motorkontoret skal jo i dag se tilladelsen ved indregistrering, så det vil ikke tage mange sekunder og lave en atte-stering på denne, siger Jørgen Egeskov, og fortsætter:
- Med denne løsning skal der kun fremvises et stk. dokument for at bevise, at man er lov-ligt kørende. Hvis vi samtidig kan få disse oplysninger registreret på Færdselsstyrelsens database, så alle kan se tilladelsesstatus vil det være fint. Om det kan lade sig gøre ved jeg ikke, men man kan da arbejde på det siger Jørgen Egeskov.
-----