Diskret facelift til Xsara Picasso Van
Citroën Xsara Picasso Van, der har slidt dansk asfalt siden årtusindeskiftet, kom i foråret på markedet i en ny let faceliftet version. Hovedfornyelsen er en ny turbodieselmotor 1.6 HDi 16V med common rail indsprøjtning, der giver særdeles pæne præstationer for en forholdsvis beskeden slagvolumen, kultiveret motorgang og et lavere brændstofforbrug.
Transport-Tidende har tidligere testkørt Picasso Van med den større 2 liters HDi motor. Den nye mindre dieselmotor yder 110 hestekræfter og et moment på 240 Nm og ligger dermed klar distance til storebror med bedre moment og en mere miljøvenlig udånding.
Kun ved acceleration på motorvej virker 1,6 liters-motoren en knivspids mere eftertænksom end 2-liters motoren. Ifølge Citroëns egne tal klarer motoren en acceleration fra 80 til 120 km/t på 10,7 sekunder i 4. gear, hvilket rækker til danske forhold.
Motoren har en såkaldt ?overboost? funktionen, der giver 20 Nm ekstra, når speederen maseres hårdt.
Ringe tørstXsara Picasso Van 1.6 HDi kører 100 kilometer for kun 4,9 liter dieselolie efter EU?s standard for blandet kørsel. Det svarer til lige over 20 kilometer literen. Transport-Tidendes testkører opnåede ikke helt så fine brændstoftal, men da en stor del af testugen blev tilbragt på motorvej, så er det også for meget forlangt. Men den praktiske erfaring er klart, at motoren faktisk er meget nøjsom, når blot den behandles fornuftigt.
CO2-udledningen er angivet til 131 g/km, hvilket er ganske flot sammenlignet med tilsvarende motortyper. Forbedringen skyldes at motoren tilhører en ny generation af commonrail-motorerne, med mere effekt og et reduceret brændstofforbrug, hvilket betyder lavere udledning af skadelige stoffer. Citroën hævder samtidig, at motoren har lavere vibrationer og dermed lavere motorstøj.
Transport-Tidendes erfaring var, at motoren kun blev hørbar, når den for alvor kom på arbejde, og selv da i beskedent omfang.
Faceliftet frontCitroën Xsara Picasso Van har fået mere robust udseende kofangere, samt større forlygter og let forfinet profil for og bag.
Indvendig er kabinen uændret med gearskifte på centerkonsollen og et helstøbt og prisværdigt enkelt design, der er upåvirket af tidens modetand. Der er god plads i kabinen og det er let at komme ind og ud.
ESP og bremseassistent er standard på Xsara Picasso HDi 110. Der er skivebremser på alle hjul, og katastrofeblinket tænder automatisk ved en kraftig opbremsning.
Picasso Van er trods bilens runde former ikke noget dårligt bud på en varebil i den lette ende. Varerummet har en kapacitet på 2,5 kubikmeter og adgangsforholdende under den tophængslede bagsmæk, der åbner højt, er faktisk gode. Sidedørene er en indbygget svaghed, som Picasso deler med andre ombyggede personvogne. Der er fire surringsøjer i bunden.
Citroën Xsara Picasso Van fås i to udstyrsvarianter ?Comfort? og ?Exclusive?.
Versionen med den nye motor koster fra 178.910 kroner incl. Moms.
-----