23948sdkhjf

British Airways vil se fremgang i Danmark!

- Vi har i dag vel en markedsandel i Danmark på omkring fem procent, og det er slet ikke i overensstemmelse med vores virkelige potentiale, siger Chris A Nielen, BAWC area manager Benelux & Scandinavia.

- Vi har nu overtaget salget af vore produkter og dedikeret en medarbejder til alene at varetage dette marked. Det sker ud fra kontoret i Gøteborg, men det er rigtignok ikke meningen, at hun skal ?styre? Danmark derfra; i stedet vil hun hele tiden være på farten blandt speditørerne her i landet for at sikre et solidt kendskab til BAWC som et stærkt alternativ, når det gælder luftfragt til et verdensomspændende net af destinationer.

Trucking til Hamburg

- Der kan måske endnu være nogle af vore potentielle kunder, der finder os for ?lette? fordi vi ikke tilbyder direkte flyvninger til hele verden ud af Danmark og Skandinavien. Men ? når alt kommer til alt er det ganske få af vore konkurrenter, der gør det. De allerfleste flyver via et hub i Europa, og der kan vi snildt være med i frontlinien. Vi flyver en del gods ud af København, men meget af det går med trucks til vores hubs i UK eller til vores hub i Frankfurt. Vi har også muligheden for at trucke ned til Hamborg, der også betjenes med fragter. Så det er et ganske fintmasket netværk.

- Men naturligvis er det klart, at vi gerne ville have fragterkapacitet helt ind til Danmark og Skandinavien. BAWC har søsat sit meget succesfulde koncept, European Shorthaul Freighters, hvor vi ruter fragtere mellem en række europæiske destinationer og vores hovedhubs. Det er bestemt vores håb, at vi inden alt for længe kan inddrage også Skandinavien, og meget gerne Danmark, i dette system. Det forudsætter en vis kritisk masse, og det forudsætter også en vis balance i den samlede operation. Men hvis det går, som det skal, kan vi måske håbe på at se det ske allerede en gang til næste år, siger Chris.

e-bookinger ? et sort kapitel

Når det gælder elektroniske bookinger, ser billedet knapt så lystigt ud. Her skraber Danmark faktisk bunden med et rundt nul i procent af de samlede bookinger. Sverige ligger bedre til med 20 procent, mens Norge klarer otte procent.

- Det er ikke godt, og vi er også på vej med nye forsøg på at få det danske marked op på dette område. Men det danske marked tegner sig kun for omkring fem procent af vores samlede omsætning i Skandinavien. Sverige tegner sig for 60 procent, og Norge for 35. Under alle omstændigheder må vi få også Danmark med i processen, siger Chris.

- De skandinaviske markeder er i det hele taget med forskellige. Sverige er præget af få, store og tunge industrigrene med stort eksportvolumen. Norge er stærkt domineret af bare én artikel: Laks, mens Danmark rummer en stor mængde mindre, specialiserede virksomheder, der fordeler sig på en lang række industrigrene. Så markedet her er ganske komplekst. En herlig udfordring, og vi ser store uudnyttede potentialer nu, hvor vi selv sidder for bordenden, siger Chris A Nielen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078