Klar til nye udfordringer og nye markeder
Forud gik nogle år, hvor GF-X nok kunne bryste sig af nogle af de helt store brands inden for luftfragtsbranchen, men hvor der samtidig var langt mellem nytegningerne. På det seneste kom endog fire store asiatiske luftfartsselskaber op med en egen udgave af et tilsvarende system for elektroniske bookinger og kommunikation mellem luftfragtens købere og producenter ? EzyCargo, der samler Singapore Airlines Cargo, Cathay Pacific Cargo, Japan Airlines Cargo og Qantas Freight. Ligesom China Airlines på det allerseneste har implementeret sit helt eget system.
- Det er ikke let at starte et så nyt koncept op som dette. Men jeg må sige, at når det gælder Skandinavien glæder vi os over et meget højt beredskab, når det gælder elektroniske overførsler mellem speditører og luftfartsselskaber. Det kan vi takke Tradevision for! siger Søren Starup, der er VP for GF-X, og som bag sig har en tid i blandt andet SAS Cargo.
Nu rejser han verden tynd med ansvar for business development, eller salg, i Asien, Stillehavsområdet og Mellemøsten. Oven i købet er han for ganske nylig blevet lettet for noget af sin portefølje, der hidtil også har omfattet Europa og Afrika. Dette er nu blevet overgivet til nyudnævnt VP, Guillaume Drucy, der hidtil har arbejdet for GF-X i The Americas.
GF-X er også for de mindre store..Med den nye arbejdsdeling af verdens markeder er GF-X så at sige på vej til at tackle også de mindre og regionale operatører:
- Vi har nu opnået den ?kritiske masse?, der gør, at vi er klar til at tage fat i nye segmenter, siger Søren. Og det er klart, at der ikke mindst i det nye Europa er mange interessante selskaber inden for luftfart og spedition, der kan få tilført helt nye ressourcer ved at koble sig på GF-X.
- GF-X er et kommunikationsværktøj i rummet mellem speditør og luftfartsselskab. Men det er mere end det: GF-X rummer i sig så mange faciliteter og automatiserede procedurer, at det bidrager til at skabe ny værdi, når det slippes løs hos en ny bruger. Og ikke mindst de mindre selskaber i Europa og Afrika vil med GF-X bliver eksponeret på en helt ny måde og i langt større omfang, end de selv ville have ressourcer til at frembringe. De bliver mere synlige, de bliver interessante partnere for mange flere større spillere med behov i nicheområder ? og de får en lang række andre value-added services til rådighed. Derfor er jeg sikker på, at vi står på tærskelen til et nyt gennembrud i nye segmenter og markeder.
Differentierede priserSå er der lige det med prisen: Det har hidtil været en almindelig påstand, at GF-X måske nok var en god ting ? men afskrækkende dyr:
- Jeg tror først, man kan bedømme prisen, når man som bruger har sat sig dybt ind i de fordele, man faktisk opnår med GF-X. Og desuden er vi vel også ved at være derhenne, at vi kan differentiere vore priser i forhold til styrken i de enkelte segmenter. Det kunne vi naturligvis ikke gøre i en opstartfase. Men ? vi er nu kommet i ?voksealderen?, siger Søren Starup.
SAS Cargo: Ingen planer?.Når det gælder SAS Cargo, har GF-X dog endnu ikke haft succes:
-Vi har for tiden ingen planer om at slutte os til GF-X, men vi følger udviklingen, siger Ulrik Marschall, SAS Cargo?s kommunikationschef.
Og det lyder jo ikke så lovende?..
-----