Tyskland har gang i eksporten til Danmark
DFDS Transport har inden for de sidste fem år fået etableret en meget stor transport-virksomhed, der hører til de største når det gælder trafik mellem Danmark og Tyskland. Daglig sendes der ikke færre end ca. 60 rundtursvogne ud fra terminalen i Horsens og i alt sendes der ca. 220 læs af sted via Horsens.
På importsiden er tallene større, her regner man med ca. 250 læs pr. uge.
- Der var været en stigning i importen og markedet har været lidt trægt siden sommerferien siger divisionchef for Kontinentet Bo Thygesen, der bl.a. står for Tysklandsafdelingen hos DFDS Transport A/S i Horsens.
- Det er mit indtryk at tyskerne har fået mere gang i deres eksport til Danmark samtidig med, at vi måske køber mere i udlandet. Det kan være forklaringen på at der er skævhed i eksport og import, siger Bo Thygesen, der oprindelig kom fra Samson Transport i Pad-borg.
- Vi har en stor overvægt af fullloads og partiforsendelser. 30 pct. af det samlede antal for-sendelser er stykgodsforsendelserne, mens stykgodset kun udgør ca. 10 pct. af den sam-lede godsvolumen. At det er store tal man regner med i Lund. Det samlede antal stykgods-forsendelser ligger i nærheden af 3500 pr. måned.
Tysklandsafdelingen har 21 medarbejdere på terminalen i Lund ved Horsens, der alle ar-bejder med tørlaster. Dertil kommer at DFDS Transport A/S også har en Tysklandsafdeling i Brøndby med 15 medarbejdere, som har sine egen trafikker. Desuden findes der også en food-division i Esbjerg som klarer alle de temperaturregulerede transporter.
Selve de fysiske transportopgaver bliver for størstepartens vedkommende klaret af ekster-ne vognmænds materiel. Det 100 pct. DFDS-ejede vognmandsfirma DFDS Roland Munch Transport A/S står således kun for ca. 10 pct. af de samlede transportopgaver.
Snart Danmarks størsteDen store terminal i Lund ved Horsens er på vej til at blive den absolut største omlast-ningsterminal i Danmark. I dag råder man over en terminalbygning med 16.500 m2 og 120 porte. Når de nye byggeplaner er gennemført har man en terminal på 22.500 m2 med 170 porte. At man allerede efter ganske kort tid har været nødt til at påbegynde en større ter-minal-udvidelse skyldes ifølge direktør Poul Nielsen, at tingene efter sammenlægningen af de forskellige terminaler i Jylland og Fyn til en stor terminal i Horsens er gået over al for-ventning.
- Effekten af det at have blot en terminal frem for flere, har været meget stor og vist at be-slutningen om at opføre en ny terminal var helt rigtig. Samtidig har vi også set at placerin-gen er helt unik. Horsens ligger meget godt for at nå store dele af Danmark inden for kort tid også med lastbil. For indenrigsdistributionen har det betydet en meget stor effektivise-ring af distributionen og en bedre service for kunderne, siger Poul Nielsen.
Det nye byggeri der netop er påbegyndt forventes færdig til april måned næste år.
Så kan man hos DFDS Transport også se frem til at få det hele samlet på en adresse i Horsens.
Lige nu benytter man stadig den gamle stykgodsterminal ved Horsens Banegård og den forventer man at forlade, når det nye byggeri står færdig.
-----