Padborg styrer
Flere store transportvirksomheder har i de sidste par år valgt at lukke ned for aktiviteterne i Padborg som et led i konsolideringen omkring distributionsknudepunkter længere oppe i Jylland. Men i Contino Transport A/S er adm. direktør Jan Sunde godt tilfreds med virksomhedens placering på grænsen.
- Padborg ligger stadigt optimalt, når det handler om, hvor langt man kan køre ned i Tyskland, før chaufføren skal holde hvil. Samtidig giver den koncentration af ekspertise og servicefunktioner, der er samlet i Padborg en god base for produktudvikling. Og der er ingen forskel på om man sidder i Padborg eller Taulov, når godset skal disponeres, siger Jan Sunde.
Han er også skeptisk over for de forventede rationaliseringsfordele, som har motiveret andre til at samle distributionen på færre lokaliteter.
- Det er min personlige opfattelse, at folk tror det er nødvendigt at være der, hvor stykgodset skal distribueres. Men stykgodsbiler kan disponeres hvor som helst i dag. En importafdeling kan sagtens sidde i Padborg og styre bilerne, selv om godset omlades i Horsens eller Århus. Samtidig betyder en flytning, at virksomheden får ekstra omkostninger til de medarbejdere som flytter med, enten via en firmabil, eller fordi man skal betale medarbejdernes transportomkostninger, mener Jan Sunde, der også påpeger, at den transporttid, som medarbejderne bruger til og fra arbejde, ikke er uden omkostninger.
Nødvendig udflagningContino Transport beskæftiger sig primært med transport af tørlast i P-trailere til og fra Danmark, Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien og Benelux-landene, men kører over det meste af Europa.
Men selv om Contino fastholder speditionsaktiviteterne i Padborg, så er vognmandsdelen hovedsageligt flyttet syd for grænsen i løbet af de sidste par år. Der er kun otte lastvogne tilbage ud af en flåde på et halvt hundrede enheder. Resten er overflyttet til Nissen Trucking i Harrislee syd for grænsen, hvor Contino Transport A/S? ejer Ib. R. Nissen, i dag leder trucking-aktiviteterne.
- Vi er nødt til at være konkurrencedygtige, og det kræver at vi holder fokus på omkostningerne. Der er grundlæggende to skruer vi kan dreje på, og det er brændstof og lønninger. Og det høje danske lønniveau kan ikke konkurrere med de markant lavere chaufføromkostninger i Tyskland. Ib R. Nissen har valgt at koncentrere sig om trucking-delen og har opbygget en betydelig ekspertise omkring de tyske lønforhold og sociale omkostninger, der godt kan virke lidt langhårede.
- Det kommer så os til gode, fordi vi kan købe vores truckingydelser til en konkurrencedygtig pris, siger Jan Sunde, der for en gangs skyld tager imod i direktørkontoret. Til daglig sidder han ude blandt medarbejderne i det åbne kontorlandskab.
- Det giver en meget bedre fornemmelse for, hvad der sker, forklarer Jan Sunde, der kom til Contino Transport i januar.
Contino Transport er derfor også opmærksom på de udfordringer og muligheder, som de endnu mere konkurrencedygtige østeuropæiske vognmænd og chauffører giver.
- Vi er med i en ERFA-gruppe under ITD, hvor vi undersøger mulighederne. Men vi er stadig usikre på, hvor meget og hvordan vi vil involvere os. Der er mange problemer, ikke mindst omkring kommunikation med vognmanden og chaufføren, som vi skal have styr på. Og vi skal være sikre på kvaliteten, men det er helt klart noget vi følger meget tæt, siger Jan Sunde.
Bredere kundegrundlagFlytningen af lastvognene er ikke den eneste forandring, som Contino Transport har gennemgået.
- Vi mistede en meget stor kunde, som vi havde kørt for i mange år. Det gør ondt. Men vi er kommet godt igennem, den omvæltning og fået opbygget et meget bredere og sundere kundeunderlag. Det skyldes ikke mindst vores medarbejdere, der har vist stor evne til omstilling, siger Jan Sunde.
Han lægger ikke skjul på, at den høje oliepris gør hverdagen lidt sværere.
- Det slås vi meget med, siger Jan Sunde
Contino Transport A/S beskæftiger 59 medarbejdere med søster og datter selskaber. Der er datterselskaber i Tyskland, Benelux (delvist ejet), og så ejer Contino Transport en andel af Gregersen Logistik i Kolding.
-----