Frankrigsspecialist satser på Tyskland
Frankrig har været hovedmarkedet for Spedition Christensen siden starten. Men fra februar har Padborg-virksomheden haft to mand fast på Tyskland.
- Tyskland er ikke noget nyt marked for os, i og med vi har kørt gennem landet i 26 år og har fragtet dellaster her. Men det er nyt, at vi ser det som et selvstændigt marked, siger direktør Bent Nasser, der ejer virksomheden sammen med Per Christensen, der står for vognmandsaktiviteterne i søstervirksomheden Johs. Christensen & Sønner ApS med 18 trækkende enheder.
- Tyskland er et supplement til Frankrig og Benelux. Men det er et område med store muligheder, og derfor har vi valgt at udvide med en målrettet indsats i Tyskland, fortæller Bent Nasser, der var med til at stifte virksomheden i 1978.
Spedition Christensen har ansat to medarbejde med mere end 10 års erfaring på det tyske marked i forbindelse med satsningen. Poul Petersen, 42, og Gert Andresen, 34, der tidligere var ansat hos DFDS Transport i Padborg, men som blev trætte af køreturen til Horsens, hvor DFDS Transport samlede aktiviteterne forrige år.
- Det er svært at komme ind på et nyt marked, hvor der er så mange om budet i forvejen. Men vi er heldige i og med, at Speditions Christensen har et godt navn i branchen. Det gør det nemmere at få foden inden for, siger Gert Andresen.
- Med to erfarne Tysklands-folk, så er vi kommet rigtigt fornuftigt fra start, tilføjer Bent Nasser.
Speditionsfabrikker
Spedition Christensen A/S har 13 medarbejdere og råder over eget opvarmet lager på 2.100 kvadratmeter. Det transporteres især møbler, tæpper og industrigods til og fra Frankrig, Tyskland og Benelux-landene, hvor virksomheden har opbygget et netværk af lokale samarbejdspartnere.
Men firmaet påtager sig naturligvis gerne dør/dør transporter til og fra samtlige destinationer i hele Europa.
Spedition Christensen anvender hovedsageligt egne og andre danske lastvogne til transporterne, men konkurrencen fra tyske vognmænd er mærkbar.
- På vores rent tyske transporter anvender vi også tyske vognmænd, siger Gert Andresen.
Direktør Bent Nasser forventer ikke, at konkurrencen fra Østeuropa vil få større betydning for virksomhedens trafikker på kort sigt.
- Vi kan ikke konkurrere med de store speditionsfabrikker, som jeg kalder det. Vi opererer i en niche med møbeltransport, tæpper og maskiner og reservedele, hvor kunderne har brug for vores specialviden og sætter pris på gammeldags speditions-dyder, siger Bent Nasser.
-----