Tyskland er et must
- Tyskland er så ubetinget Europas største marked i dag, fordi Tyskland er alle europæiske landes største samhandelspartner, - og netop derfor er der ingen vej uden om Tyskland, siger han og nævner, at DFDS Transport i dag har forretninger hele vejen rundt om Tyskland.
- Både i nord, øst og vest, og alle de lande, vi er etableret i, handler med Tyskland. Derfor er det et must at etablere sig i Tyskland.
- Men når det er sagt, så skal man lige huske på, at det tyske transportmarked er anderledes organiseret. For det første er transportmarkedet i Tyskland i langt højere udstrækning end det er tilfældet andre steder præget af, at virksomhederne er familieejede, og det ofte igennem flere generationer. Dernæst tror jeg roligt, man kan sige, at virksomhederne har en markant lavere konsolideringsgrad end vi er vant til, hvilket betyder, at markedet bliver mere uoverskueligt og mindre enkelt og ligefremt at gå til.
- Det tyske transportmarked er stort, men det er også utroligt fragmenteret. Det betyder, at man skal købe mange virksomheder i Tyskland og opnå store volumener, før man har et professionelt netværk og er på plads, - før der kan blive tale om total dækning af markedet.
For små volumener- Samtidig er det en kendsgerning, at de fleste små og mellemstore tyske speditionsforetagender netop nu er præget af dårlige resultater. Er virksomheden for lille, så kommer sygdomstegnene straks i form af dårlig geografisk placering, for små volumener og dårlig kapacitetsudnyttelse
- Og der er i dag en smule mismod at spore blandt de lidt mindre tyske speditører, - hvilket måske kunne give én blod på tanden, men der er jo ingen der ved, om bunden er nået, for den har allerede været der længe.
- Vi kan konkludere, at Tyskland ? på grund af de ovenstående faktorer, er et meget svært marked at komme ind på. Det kræver både netværk og store volumener, - men det er nødvendigt at være der, også for DFDS Transport, slutter Kurt Larsen.
Strategiske opkøbOg strategiske opkøb er the name of the game i transportbranchen, fordi det mere end noget andet sted drejer sig om at sikre sig stadigt stigende volumener, hvis man vil vækst. Derfor havde ledelsen af DFDS Transport for to uger siden indkaldt samtlige DFDS Transports Country Managers til en konference i Bruxelles med et eneste punkt på dagsordenen, nemlig at definere selskabets fremtidige udviklingsstrategi. Og et opkøb i Tyskland kunne sagtens være næste mål, muligvis rettet mod en af virksomhedens nuværende samarbejdspartnere.
-----