23948sdkhjf

Politiet sikrede de høje tyske transportpriser

- Det tyske marked for transport er stort set som i Danmark. Der er en lang række transportvirksomheder, både store og små, der klarer sig godt. Markedet er præget af sammenlægninger og opkøb, nicheorienterede aktiviteter, specialiseringer og strategiske samarbejder, så alle kunder kan betjenes, siger Sven Buhrkall

- I Tyskland lider man stadig under den vanvittige situation tilbage i 80-erne, at fragterne på al indenlandsk transport var styret. Der var faste tariffer ? der i realiteten var uhørt høje og slet ikke afspejlede markedssituationen ? og som alle vognmand i Tyskland var tvunget til at følge. Og der var endda politi, der sikrede, at priserne blev overholdt. Dette billede ændrede sig i slutningen af 80-erne, samtidig med, at vi får EU's indre transportsystem op at stå.

Ringe effektivitet

- De tyske transportvirksomheder havde på dette tidspunkt en pæn egenkapital, men de fleste også en ringe effektivitet og kunne som sådan kun klare sig på det tyske marked. Situationen gjorde, at det var interessant for speditørerne at få egen vognpark, så de selv fik glæde af de høje fragtrater, men da den fri konkurrence indtraf i slutningen af 80-erne, susede fragterne ned, og markedet vendte.

- Nogle transportvirksomheder overlevede, men var klemt, og mange gik til under de nye konkurrencebetingelser. Og speditørerne opgav at være vognmænd og vognmændene begyndte at interessere sig for grænseoverskridende transport; - hvilket skærpede konkurrencevilkårene på det danske transportmarked. Der kom flere tyskere ind i de danske trafikker og det lægger pres på markedet, samtidig med, at tyske transportvirksomheder havde det særlige problem, at de var uvante med omregning mellem ladmeter og vægt, fordi det ikke var nødvendigt under de tidligere eksisterende forhold.

De store danske opkøb

- Den tyske agentstruktur havde været præget af stabilitet. Men i forbindelse med de store danske opkøb, da DSV købte Dantransport, DFDS og Samson, så opstod der ledighed blandt agenterne på det tyske marked, og det skabte uro. Men nu er der igen stabilitet, og det har betydet, at der har været tid til at udvikle kvaliteten på de tyske transporter, uden at det har påvirket priserne i opadgående retning. Og det har været en fordel på transportkøberne.

- Udsigten til fjernelse af de nationalt postvæseners brevmonopol fik i begyndelsen af 90-erne det tyske transportmarked til at rykke. Deutsche Post (og Deutsche Bahn) gik i offensiven for at skabe sig en fremtidig platform til befordring af post, pakker og stykgods. Til det formål behøvede man speditionsvirksomheder, og så gik man ud og købte op ? i realiteten for en egenkapital, der var skabt på grundlag af monopolet. Det var overraskende, at de gik så aggressivt ind i markedet, - og det var overraskende, at det fik så stor betydning for udviklingen af markedsstrukturen både i Tyskland, men også generelt i Europa. Vi forventede store strukturelle ændringer, - men ikke at det var de tidligere statsmonopoler, der var primus motor i udviklingen, siger han.

- Det er klart, at denne adfærd hos blandt andet Deutsche Post skabte store problemer for speditørerne med hensyn til at gå ud og foretage lignende strategiske opkøb for at sikre fremtiden. Og spørgsmålet er også, hvordan man sikrer, at de store markedsspillere ikke opnår en konkurrencefordel for penge, der er skabt på baggrund af deres monopolstilling.

Monopolselskaberne

- Der er ingen tvivl om, at det europæiske marked generelt er stærkt præget af de store nationale monopolselskabers tilstedeværelse og aktiviteter, og at Tyskland er det i særdeleshed. Det er også uomtvisteligt, at det påvirker vilkårene for de private speditionsvirksomheder, så det er en yderligere grund til at vende blikket mod Østeuropa og skabe sig en fremtidig platform der, slutter Sven Buhrkall, Danske Speditører.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064