23948sdkhjf

Vil Tyskland forblive vort vigtigste transportmarked?

- Tyskland er i dag Danmarks vigtigste marked for godstransport på lastbiler. Derfor er vi altid meget opmærksomme på udviklingen syd for grænsen, og selvom den tyske økonomi har ligget underdrejet i flere år, og vi har mærket de dårlige tider i transporterhvervet, er der nu svage tegn på vækst, siger Sven Buhrkall.

? Fremgangen skyldes først og fremmest en række optimistiske meldinger om den amerikanske økonomi. Tallene tyder på, at tendensen i Tyskland går mod økonomisk bedring, også fordi vi forventer, at den amerikanske vækst, vi har konstateret i år, fortsætter ? måske med formindsket styrke - ind i 2005 og lander på godt 3,5 procent.

- Økonomerne taler i dag om global økonomi, hvilket er et udtryk for, at landenes økonomier hænger nøje sammen. At den tyske økonomi også afhænger af udviklingen i USA, og også af hvad der sker i Japan og Kina, hvor opsvinget allerede er i fuld gang, er derfor heller ikke så mærkværdigt. Specielt ikke når vi tager i betragtning, at en ændring på 1 procent i USA slår igennem med 0,5 procent i Europa, siger han.

Tysk vækst

- Ser vi på den tyske økonomi isoleret, er der ingen tvivl om, at der er tegn på vækst, og at det er fremgangen i USA og i Fjernøsten, der har sat gang i udviklingen. Der er heller ingen tvivl om, at det er de tyske eksportvirksomheder, der har sat skub i fremgangen, mens privatforbruget og virksomhedsinvesteringerne stadig ligger underdrejet. Undersøgelser har vist, at den tyske forbruger og de tyske erhvervsvirksomheder ikke ser voldsomt positivt på fremtiden. Hvis opsvinget skal blive selvbåret, skal forbrugerne have tillid til fremtiden, så de bruger flere penge, og virksomhederne skal have mod til at investere i videreudvikling ? men det sker ikke så længe tilliden er i bund, vurderer Svend Buhrkall, og tilføjer:

- Det store problem for den tyske økonomi er, at man endnu ikke har fået gennemført de helt nødvendige strukturomlægninger af arbejdsmarkedet, som i øjeblikket blokerer for vækst. Det tyske arbejdsmarked er meget stift, og myndighederne udviser ikke rettidig omhu på dette punkt. Forhåbninger om strukturelle forandringer har der ofte været, og hver gang er vi blevet skuffet, så jeg tror, der skal et politisk vagtskifte til, som kan skabe den nødvendige optimisme og sætte gang i de arbejdsmarkedstilpasninger, der er en forudsætning for vækst. Når usikkerheden er der, forplanter den sig bredt og bliver selvforstærkende, så der eksisterer en reel frygt for, at fremgangen på det tyske marked lader vente på sig i yderligere nogen tid.

Tyskland er overrendt

- Det er en situation, som vi har haft et stykke tid, og som vi i transportbranchen lider under, blandt andet fordi den har medført store fluktuationer i godsmængderne. Der har været en pæn opstart på året, men der har også været store udsving i eksport og import mellem Tyskland og Danmark, hvilket medfører, at specielt speditørerne bliver sorteper, når bilen ikke er tilstrækkeligt udlastet på hele rundturen. Tyskland er i øvrigt overrendt af blandt andet østeuropæiske, hollandske og franske vognmænd, så jeg tror, vi i fremtiden vil se, at Tysklands betydning som dansk transporterhvervs vigtigste marked vil falde i forhold til de nye medlemslande i EU.

Jeg tror, vi fremadrettet vil se stigende markedsandele i Østeuropa og Baltikum.. Og så naturligvis i Asien, slutter Sven Buhrkall, Danske Speditører.

I dag er Danmarks vigtigste marked i forbindelse med international godstransport udført af danske lastbiler Tyskland. Godstransporter med danske biler til/fra Tyskland udgør 31 procent, målt i tons. Herefter følger Sverige, Italien og Frankrig. Stykgods udgjorte i 2002 halvdelen af det gods, der blev transporteret mellem Danmark og udlandet på danske lastbiler, og næringsmidler udgjorde samme år 20 procent, fremgår det af ITD?s hæfte International Landevejstransport 2003/2004.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.876