Køreskriver er mere end en juridisk fodlænke
Den gamle analoge køreskrivers afløser, den digitale tachygraf, er udsat på nærmest ubestemt tid af EU. Men det tekniske og politiske dødvande har ikke forhindret bilelektronik-giganten Siemens VDO i at tænke fremad, når det gælder tachygrafens muligheder.
Siemens VDO har for længst set, at de præcise køredata for såvel lastvogn som chauffør, kan anvendes til andet end at overbevise myndighederne om at loven bliver overholdt.
Køre-hviletidsregnskabet for chaufførerne er oplagt anvendeligt i virksomhedens lønsystemer, mens kilometerdata og de afledte udnyttelsesmønstre for lastvognen kan anvendes til planlægning af service, udskiftning af dæk med mere.
Uheldigt navnSiemens VDO har allerede uviklet to værktøjer til datafangst fra den digitale køreskriver, som blev præsenteret på IAA-messen i Hannover i slutningen af september. Dels en internet-baseret løsning Tachograf Data Information Service. Forkortet til det i danske ører lidt uheldige TIS-Web, hvor data overføres til Siemens egen serverløsning og data behandles af brugeren via en almindelig web-browser som eksempelvis Internet Explorer.
TIS-Office er en løsning, hvor analysesystemet installeres lokalt på virksomhedens egne PC'ere.
TIS-Web er rettet mod mindre og mellemstore virksomheder eller større virksomheder med geografisk spredte afdelinger, mens TIS-Office er rettet mod store transportvirksomheder.
Data hentes i den digitale køreskriver ved hjælp af en speciel USB-nøgle, der kan rumme kvartalsdata for 50 køretøjer, og så uploades data via en PC?er til TIS-web eller TIS-Office.
Analysedelen kan naturligvis også anvendes til at holde styr på data fra de nuværende analoge køreskrivere, men her kræver det manuel indtastning af data.
-----