23948sdkhjf

Flådestyring ? et fremtidigt krav til transporterhvervet

I en verden, hvor anvendelse af teknologi vinder mere og mere indpas, reduceres afstanden mellem virksomhedernes ønsker om sofistikerede flådestyringssystemer og transportkøbernes berettigede krav om konstant viden om, hvor lasten på et givet tidspunkt befinder sig. Det er den udfordring, en af verdens førende producenter af udstyr til global mobil satellitkommunikation, den danske udviklingsvirksomhed Thrane & Thrane, står overfor, - og som de arbejder med. Thrane & Thranes kernekompetence er produktudvikling, - af virksomhedens omkring 650 medarbejdere er de 250 it-ingeniører, der er konstant beskæftiget med produktudvikling.

Markederne

Thrane & Thrane er en dansk børsnoteret teknologivirksomhed. Den blev etableret i oktober 1981 af Lars og Per Thrane, som stadig tilsammen ejer 44 procent af aktiekapitalen. Den tredje hovedaktioner er et udenlandsk investeringsselskab, Schröder Investment Management Ltd, der ejer 6,1 procent af aktiekapitalen, der i dag udgør 94 millioner kroner. Selskabets markedsværdi er i dag vurderet til 1,18 milliarder kroner. .

Virksomheden spænder over et bredt spekter af produkter fra generel kommunikation som for eksempel telefoni, email, data, over Internet og intranet, alarmsystemet GMDSS til tracking og positionering via Inmarsat-C. Og det er her flådestyringssystemet kommer ind i billedet.

Director of Market Management i Thrane & Thrane, Henrik Christensen:

- easyTrack er en satelliteterminal, som vi lancerede i begyndelsen af 2002, - det er Thrane og Thranes fjerde generation af Inmarsat-C terminaler. Produktet blev udviklet med fokus på at udnytte det daværende markedspotentiale inden for landbaseret tracking ? primært uden for Europa. Vi havde en stærk markedsposition i europæisk sammenhæng frem til midten af 90-erne, hvor udviklingen af GSM netværket i Europa gjorde det muligt for transportører at købe løsninger, som rent investeringsmæssigt var billigere. Derfor valgte vi dengang at fokusere på markederne uden for Europa, hvor mobiltelefonidækningen var særdeles mangelfuld.

Kritiske parametre

- easyTrack giver brugeren mulighed for at positionere sine køretøjer, uanset hvor disse måtte befinde sig i verden. Udover den helt basale positionering giver easyTrack også brugeren mulighed for at overvåge kritiske parametre undervejs, som for eksempel km-stand, dieselolieforbrug og temperatur, hvor det er nødvendigt. Flådestyringssystemet tilbyder også en række sikkerhedsfunktioner rettet mod chaufføren og lasten. For eksempel kan man se det, hvis en dør bliver åbnet undervejs og man får besked, hvis lastbilen ændrer den planlagte rute, eller hvis hastighedsgrænserne bliver overskredet.

- Vi startede sidste år et samarbejde med Kim Johansen Internationale Transporter i Greve. Samarbejdet drejer sig om udvikling af et integreret flådestyringssystem, som binder køretøjerne i flåden sammen med virksomhedens centrale økonomi- og styringssystemer. Systemet, der er udviklet i samarbejde med Kim Johansen Internationale Transporter, kan for eksempel bruges til at beregne den samlede omkostning pr. kørt km pr. lastbil, hvilket i dag er en meget kritisk parameter for alle vognmænd. Samarbejdet med Kim Johansen har gjort, at vi nu ved, hvordan vi kan få data ude fra lastbilen og helt ind i virksomhedens beslutningsproces.

Skærpet interesse for Europa

- Tanken er at sælge flådestyrings-systemet til større transportudbydere, som opererer paneuropæisk. Salget sker gennem lokale distributionspartnere, som er specialiseret inden for transporterhvervet. I Danmark er det for eksempel GPS Danmark, der markedsfører easyTrack sammen med et af deres egne flådestyringsprodukter, Locpoint, der indeholder Thrane & Thranes easyTrack terminaler. Prisen per lastbil vil typisk komme til at ligge et sted mellem 15.000 og 20.000 kroner.

- Og interessen for Europa er skærpet. Igennem det sidste års tid har vi set en tendens i den europæiske landsvejstransport, som vi mener er til vores fordel. Transportørerne har fundet ud af, at de - på grund af de internationale roamingafgifter der er ved at benytte GSM løsninger - betaler en overpris for den datatransmission, som er nødvendig for at overvåge flåden. Hvis de bruger easyTrack, så vil den udgift være ens, uanset hvor i verden man befinder sig ? og den vil være billigere. Vi ønsker at benytte al den viden, vi har fået gennem vores samarbejde med Kim Johansen Internationale Transporter, og bruge den i forbindelse med en europæiske lancering af easyTrack. Den regner vi med at sætte i gang i første halvår af 2005, slutter Henrik Christensen .

I første halvår af 2004 leverede Thrane & Thrane cirka 1.500 systemer til landbaseret transport. I hele 2003 blev der af samme produkt leveret 3.000 enheder.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078