23948sdkhjf

Motorer: Klarer sig uden SCR-teknik

ADBlue bliver måske kun en overgangsfase på Scanias V8motorer.

ADBlue bliver måske kun en overgangsfase på Scanias V8motorer.



Det er lykkedes Scania at udvikle en 6-cyl. motor, der klarer EURO 4 normerne uden brug af SCR-teknik. Scanias motor klarer det ved hjælp af turbocompound samt EGR. Scanias første 420 hk EURO 4 motor i Danmark leveres allerede i denne måned, så kunder, der kører meget i Tyskland og som vil imødegå mautens høje niveau, allerede nu kan anskaffe sig en EURO 4 version og opnå rabat på mauten. Til de store V8-motorer ser det lidt anderledes ud. Her har Scania varslet en SCR-løsning på de første EURO 4-V8’ere - i en overgangsperiode. Men Scania arbejder hårdt på at udvikle en løsning til EURO 5-V8’ere med det kommende XPI indsprøjtningssystem, der er en commonrail-udgave af Scanias eget HPI. På den måde undgås brugen af SCR-teknik og dermed påfyldning af AdBlue. Scania har varslet, at hele det komplette EURO 5-motorprogram bliver uden SCR.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063