Havneliberalisering i ny EU-udgave
EU-Kommissionen er på trapperne med et revideret forslag om havneliberalisering, der skal erstatte det forslag, der faldt i Europa-parlamentet i december sidste år.
Det oprindelige forslag faldt blandt andet på grund af den del af forslaget, som handlede om at tillade skibenes egne besætninger at stå for losningen.
Det var et klart brud på havnearbejdernes stærke monopol gennem mange år, og det viste sig uacceptabelt for de socialistiske partier i parlamentet.
Stadig selvlosningEU-Kommissionen har dog fastholdt forslaget om selvlosning for skibene, herunder at rederierne må lade eget personale i land deltage.
Men forslaget er glaseret med et krav om at søfolkene og andet personale skal have tilsvarende løn og social sikring, som de lokale havnearbejdere.
Uden lodskonkurrenceKommissionen forslår også, at havnenes driftskontrakter med private selskaber højst må have en løbetid på 30 år. Samtidig får havnene ret til at begrænse antallet af serviceudbydere under bestemte vilkår. Blandt andet lodstjenesten skal kunne undtages for konkurrence.
-----