ACC opfanger farlige situationer -
Nu er det snart et halvt år siden, at Vognmand Eskildsen A/S i Fredericia fik de to første Volvo'er med ACC (automatisk hastighedsnedsættelse) ud at køre - vi har mødt den ene af chaufførerne, og han er godt tilfreds med den nye funktion
Det er næsten et halvt år siden at Vognmand Eskildsen A/S i Fredericia fik leveret to nye Volvo FH12'er udstyret med cyklistspejle og ACC (Adaptive Cruise Control).
ACC virker sådan, at et køretøj foran, der pludselig sænker hastigheden, vil aktivere Vol-voens tilsatsbremser (VEB-motorbremse), så hastigheden sænkes.
Vi har talt med den ene af chaufførerne, der hver dag kører rundt herhjemme med den ene af disse nye Volvoer. Det er chauffør Svend Sørensen, som har 27 års erfaring bag sig, både som eksportchauffør og indenrigschauffør.
Svend Sørensen kører dagligt rundt i hele Danmark lige fra Skagen til Nakskov. Han siger til Trans Inform, at det er rart at have ACC-funktionen.
Den kan fange situationer, hvor chaufføren måske ikke er opmærksom på langsomtkøren-de køretøjer foran vognen.
- Personligt bruger jeg funktionen meget, og jeg vil anbefale alt hvad vi kan få af den slags udstyr, som kan hjælpe chaufføren i trafiksikkerhedsmæssig henseende, siger han.
Måske kan man diskutere effektiviteten, der jo er afhængig af den bremsekraft som man har koblet til. Desuden vil det være optimalt på en trækker, der kører eksport med masser af motorvejskørsel, hvor man kan benytte ACC hele tiden.
Spejl ikke optimaltPå de to Volvoer, der er leveret til Vognmand Eskildsen A/S er det nemlig kun tilsatsbrem-serne, det vil sige Volvos VEB-motorbremse der træder i aktion, hvis ACC træder i kraft. I den anden generation af Volvos ACC (se Trans Inform nr. 5) træder vognens driftsbremser også i kraft, og det vil utvivlsomt gøre ACC-funktionen endnu bedre.
Svend Sørensen er dog ikke er så tilfreds med det ekstra cyklistspejl, der stadig efterlader en død vinkel, som kan være farlig.
Han mener, at cyklistspejlet der er placeret oppe over solskærmen (som bl.a. Volvo leve-rer) er betydelig bedre placering, fordi det ikke hindrer udsynet ud over højre forhjørne og man samtidig kan se fronten af bilen.
Advarsel på cykelstien
Chaufføren har også et lille hip til alle dem der laver cyklistkampagner: - Hvorfor skriver man ikke med stort på cykelstierne, at cyklisterne skal være opmærksomme på højresvin-gende køretøjer?
-----