23948sdkhjf

Olieselskaber tøvende overfor AdBlue

De første Euro4 og Euro5 motorer vil formentlig holde deres indtog i nye lastvogne i starten af 2005, men olieselskaberne afventer efterspørgslen på det nødvendige tilsætningsstof urea.

De første Euro4 og Euro5 motorer vil formentlig holde deres indtog i nye lastvogne i starten af 2005, men olieselskaberne afventer efterspørgslen på det nødvendige tilsætningsstof urea.



De danske vognmænd, der planlægger køb af ny lastvogn med en af de miljøvenlige Euro4 eller Euro5 motorer, som lastvognsfabrikkerne forventer er klar til levering efter nytår, skal ikke fregne med, at de kan tanke Ad Blue hvor som helst.

Olieselskaberne tøver med at opstille tankstandere til Ad Blue-tilsætningsstoffet.

Ad Blue eller urea skal tilsættes udstødningsgasserne, inden de når katalysatoren, hvor tilsætningsstoffet hjælper med forbrændingen af de miljøskadelige stoffer.

Olieselskabernes afventende holdning skyldes, at der stadig er tvivl om, hvilken motorteknologi, der vinder slaget om Euro4 og 5 standarden.

Der findes enkelte dieselmotormodeller, som opfylder Euro4 standarden uden anvendelse af urea. Men lastvognsproducenternes organisation har blåstemplet BlueTech-teknologien, og de fleste lastvognsproducenter har annonceret motorer, der anvender teknologien.

Følger udviklingen

En af de lastvognsfabriker, der for længst har meldt ud - og som den første producent præsenteret nye modeller med motorer, der opfylder EURO 4 og EURO 5 normen ved at benytte BlueTech-teknologien, er DaimlerChrysler.

Den tyske lastvognsproducent forventer at kunne levere de første af de Mercedes-modeller i starten af 2005.

- Vi har, som mange andre, ventet lidt på en klar udmelding fra lastbilsproducenterne om, hvilken teknologi de ville vælge i deres produktion. Meget tyder nu på, at det er SCT teknologien, der vinder frem. Dermed vil der også opstå et behov for produktet AdBlue (Urea), siger markedschef Søren Vinnes Fledelius, IDS Danmark.

På LASTBIL 2004 på Elmia i Sverige viste det svenske IDS, der er en del af olieselskabet Q8, hvordan man med små transportable anlæg ville efterkomme behovet for AdBlue tanke på det svenske marked.

IDS har foreløbig valgt Sverige som testland, hvor det første IDS AdBlue anlæg er taget i brug.

- Nu vil vi følge udviklingen og få de første erfaringer med håndteringen af produktet samt kunde tilbagemeldinger inden vi går i gang i Danmark og resten af Europa, siger Søren Vinnes Fledelius

Tidligst til foråret

Også HydroTexaco forholder sig afventende.

- De informationer jeg har, er at de første lastvogne med de nye motortyper, tidligst vil komme til Danmark i løbet af foråret, siger Jesper Skovsted, der er chef for HydroTexaco's omkring 100 truck-stops.

- Vi vil som altid være klar i det øjeblik markedet efterspørger et specielt produkt, og vi ved endnu ikke, hvornår den efterspørgsel opstår. Men det er ikke noget problem. Når de første lastbiler efterspørger urea på vores truckstops, så er vi klar med produktet, forsikrer Jesper Skovsted.

Han erkender, at urea-tankanlæg kun vil være tilgængelige på et udvalgt antal truckstops i starten.

- Det vil være ved udvalgte dieselstandere, som vil blive valgt i samråd med vores kunder, siger Jesper Skovsted.

Han oplyser, at kunderne alternativt vil kunne få leveret urea på virksomhedens adresse.

Dansk Shell efterlyser også efterspørgsel fra vognmændene.

- Vi har endnu ikke fået nogle konkrete forespørgsler fra vognmændene og er således afventende i relation til en kommende efterspørgsel. Shell er derimod aktiv på udviklingssiden - så vi er på vej, og jeg har svært ved at forestille mig, at vi ikke skulle være klar, når det går løs, siger markedschef for transportområdet, Henrik Dehn, A/S Dansk Shell.

Kontant gulerod

Olieselskabernes skepsis over for urea-teknologien bliver formentligt gjort til skamme på overraskende kort tid.

Der er nemlig flere gulerødder for de vognmænd, der udskifter eksisterende lastvogne med nye med Euro4 eller Euro5 motorer.

Når det gælder eksportlastbiler, der kører sydpå, så vil den tyske vejskat blive sænket i takt med motorens miljøklassificering. Netop denne afgiftsfordel har fået Mercedes til at introducere Euro5 motoren fire år, før det bliver et krav, da meromkostningen vil blive betalt via den lavere kilometerafgift.

På det nationale transportmarked vil de nye motortyper være attraktive, hvis Københavns Kommunes planer om en miljøzone bliver en realitet. Miljøzonen stiller som udgangspunkt krav om montering af et kostbart partikelfilter på alle tunge køretøjer. Men netop Euro4 og Euro5 motorerne har udsigt til at blive fritaget, da deres emission er på niveau med eksisterende motortypers forurening.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063