23948sdkhjf

Øget sikkerhed for lastbiler med dæktryks-sensor

Mange lastbiler kører med for lavt dæktryk. Det svækker sikkerheden og giver også dækslid og øget brændstofforbrug. En sensor kan holde øje med dæktrykket

Mange lastbiler kører med for lavt dæktryk. Det svækker sikkerheden og giver også dækslid og øget brændstofforbrug. En sensor kan holde øje med dæktrykket



En undersøgelse fra Volvo viser, at næsten halvdelen af alle lastbildæk har for lavt lufttryk. Det betyder dårligere vejgreb og øget risiko for uheld, og Volvo kommer derfor med en overvågning af dæktrykket i lastvogne og trailere.

- Lavt lufttryk i dækkene kan være årsag til alvorlige ulykker på en tungt lastet lastbil. Dækkene slides mere end normalt, brændstofforbruget stiger, og vogntoget får dårligere vejgreb og manøvreegenskaber. Risikoen for dækeksplosioner er dermed forøget, og 85 pct. af disse eksplosioner forårsages af uopdagede små lækager, oplyser Volvo.

Det er tidskrævende hele tiden at kontrollere lufttrykket på samtlige dæk på en lastbil - og derfor sker det ofte ikke. Resultatet er, at halvdelen af alle lastbiler har mindst 10 pct. for lavt tryk i dækkene.

Også på traileren

- Med vores dæktrykssensorer er det let at holde øje med lufttrykket i alle dæk på køretøjet - selv på traileren - så det er et system til stor nytte, siger Anders Eriksson, som er produktsortimentsansvarlig hos Volvo Lastvogne, der oplyser, at Volvos overvågningssystem - Tyre Pressure Monitoring (TPM) på hvert hjul har en lufttrykssensor, som kommunikerer trådløst med lastbilen.

Afvigelser fra normalværdien rapporteres i to niveauer på chaufførens skærm, når lastbilen holder stille.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078