23948sdkhjf

Tvivl om tysk vejskat

Toll Collect kan ikke følge sine egne produktionsplaner, og startdatoen for vejskatten er usikker - Men det må ikke blive en sovepude i Danmark, lyder advarslen fra folketingsmedlem Sven Buhrkall, V

Toll Collect kan ikke følge sine egne produktionsplaner, og startdatoen for vejskatten er usikker - Men det må ikke blive en sovepude i Danmark, lyder advarslen fra folketingsmedlem Sven Buhrkall, V



Toll Collect og det tyske forbundstrafikministerium ønsker, at der er installeret On Board Units i en halv million lastvogne, når opkrævningen af den tyske vejskat går i luften fra nytår. Men leveringsproblemer truer nu maut-koncernens egen tidsplan.

Tidsplanen forudsætter at der allerede i dag skal være udleveret 160.000 OBU'ere til de autoriserede værksteder. Men reelt er der kun leveret 145.000 enheder. Toll Collect fastholder dog, at efterslæbet vil blive indhentet i løbet af kort tid.

Flere markante personer i tyske transportorganisationer har derfor allerede tilrådet endnu en udsættelse - typisk på tre til fire måneder.

Tilsvarende skepsis findes også i Danmark

Men formanden for danske speditører folketingsmedlem for Venstre Sven Buhrkall advarer branchen mod at satse på en udsættelse.

- Jeg er langtfra sikker på at vejskatten opkræves fra 1. januar. Alene det at man vil starte midt i en ferie virker urealistisk for så kompliceret system. Og når man allerede nu har problemer med at holde tidsplanen, så virker en ny udsættelse ikke usandsynlig. Men erhvervet må ikke bruge rygterne om en udsættelse som sovepude. Den tyske vejskat kommer og forsinkelsen vil formentlig kun blive få måneder. Pengene mangler simpelthen i den tyske statskasse og derfor gælder det om at være forberedt, siger Sven Buhrkall.

Maut miljøforgæves

Et af de politiske argumenter for den tyske vejskat på lastvogne er, at man ønsker at reducere den tunge trafik på de tyske motorveje til gavn for fremkommeligheden og miljøet. I stedet skal godset transporteres med skib eller tog. Men optimismen på jernbanen er begrænset.

- De mange meget konkurrencedygtige vognmænd fra de nye EU-lande vil formentlig udjævne den gunstige effekt, som den tyske vejskat kunne have haft på valget af transportform. Vi kan allerede i dag mærke konkurrencen fra lastvogne fra eksempelvis Baltikum, siger Claus Lynge Christiansen, der er key account manager for det succesfulde schweiziske baneselskab Hupac.

Flere i branchen bekræfter, at interessen for jernbanetransport som alternativ til lastbilen, på grund af den tyske vejskat, er markant lavere end sidste sommer, hvor opkrævningen af maut'en skulle være startet.

- Jeg tror ikke at den tyske vejskat vil bidrage til at ændre transportmønstret væsentligt. Dertil er de strukturelle problemer på jernbanen simpelthen for store, siger Sven Buhrkall.

Han medgiver, at Forbundsregeringen i Berlin formentlig vil reagere på stigende lastvognstrafik og dermed øget miljøbelastning med afgiftsforhøjelser.

- Miljøargumenterne er efter min mening kun en god undskyldning. Vejskatten er indført for at få penge i en slunken statskasse og det er helt givet, at Tyskland vil anvende den nye skatteskrue i de kommende år, siger Sven Buhrkall.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063