For sent til RFID-revolutionen
Radio-tags på godset i stedet for stregkoder bliver for alvor en realitet fra nytår - men danske virksomheder tøver
Det er dyrt at halte efter udviklingen. Den lærdom vil mange danske virksomheder - herunder ikke mindst i transportbranchen - formentlig drage i de kommende år, når stregkodens afløser RDIF-tag'en vinder indpas i logistikkæden.
Radio Frequency Identifikation (RFID) står over for et gennembrud i USA. Den gigantiske supermarkedskæde Wallmart vil ifølge planen indføre RFID-teknologien i første kvartal næste år, og så forventes det at gå stærkt.
RFID består af en lille og billig computerchip, der vedhæftes vare-emner, i stedet for den velkendte stregkode.
Fordelen er at chippen - der kaldes en tag - kan rumme langt flere informationer end en stregkode, og informationerne kan endda ændres undervejs. Samtidig kan en hel palle vareemner aflæses trådløst på en gang, hvor stregkodesystemet kræver en registrering af hvert enkelt vare-emne.
Vent ikke for længeEn af de europæiske producenter af RFID-tags, Smart Labels Europe, advarer industrien mod at vente for længe. For hvis detailhandlen - som eksempelvis supermarkedskæder - skal have fuld gavn af RFID-teknologien, så kræver det, at alle led i logistikkæden fra producent til butik er udrustet til at anvende teknologien.
De fleste vognmænd har formentlig allerede en RFID-tag siddende i forruden på de lastvogne, der jævnligt passerer Storebæltsbroen. BroBizz-klodsen er nemlig blot en RFID-tag.
Prisen på "tags" har hidtil været for høj til eksempelvis almindelig varemærkning. Dagsprisen ligger i dag omkring syv kroner og en tag-læser koster små 10.000 kroner.
I Europa har detailkæden Metro startet et pilotprojekt i Düsseldorf allerede forrige forår og andre store transportkøbere er klar til at følge efter.
- Det nuværende prisniveau gør det urealistisk at sætte en tag på en liter mælk. Men i løbet af to til tre år, vil prisen formentlig falde til omkring 25 øre, siger Thomas á Porta, IBM Danmark A/S.
Tilsvarende prisfald forventes på tag-læserne, der findes i både stationære og håndholdte udgaver.
RFID-teknologiens åbenlyse logistiske betydning, betyder store muligheder og udfordringer for transport-branchen.
Betaler sig at være i frontSmart Labels Europe oplyser, at de virksomheder i USA som tidligt har implementeret RFID-teknologien faktisk er blevet belønnet på to fronter. Dels en mere effektiv logistik, men også fordi den knowhow, som virksomheden har opbygget på RFID-området kan sælges videre.
I takt med teknologiens indmarch vil transportkøberne naturligvis stille krav om RFID-kompatibel teknologi hos transportørerne. Men det vil samtidig give transportbranchen mulighed for en mere effektiv logistik.
- Den her teknologi er så langt fremme, at virksomhederne skal forholde sig til den nu, hvis ikke de skal blive overhalet indenom af konkurrenterne. Min opfordring til virksomhederne er lav en RFID-strategi allerede nu, hvor man klarlægger hvilke krav kunderne stiller og hvilke fordele man selv kan opnå. Samtidig bør virksomheden igangsætte et pilotprojekt, for at opnå praktiske erfaringer, sluttede Thomas á Porta.
-----