23948sdkhjf

Fransk lastbil, tysk gear-automatik

ZFs gearkasse med automatiseret gearskifte er nu også en mulighed i en Renault lastbil

ZFs gearkasse med automatiseret gearskifte er nu også en mulighed i en Renault lastbil



Den kendte ZFgearkasser med automatiseret gearskifte en nu også en mulighed på en Renault Premium og det er bestemt en god løsning. Såvel DAF, IVECO som MAN har i snart flere år alle med succes anvendt ZFs 12 trins gearkasse med automatiseret gear-skifte i forskellige lastbilmodeller.

Og nu er den så også kommet i Renault, hvor selve lastbilen med denne gearkassebe-stykning har tillægsnavnet Optidriver. Typebetegnelsen er ZF 12 S 2301 0D.

Det lynhurtige og præcise gearskifte er det et godt valg.

Jeg har prøvekørt en Renault Premium 420 DCI Optidriver over en kort strækning i Jyl-land. Testkørslen omfattede megen kørsel i bytrafik, på bakker samt på hovedlandeveje og kun forholdsvis lidt på kørsel på motorvej.

Der var tale om en typisk to-akslet trækker tilkoblet en meget nydelig fransk skabstrailer, der var udstyret med en del komponenter fra Renault - blandt andet akslerne. Vogntoget er kort og godt et almindeligt EUROPA-vogntog egnet til kørsel på Mellem- og Sydeuropa med 40 ton vogntogsvægt. Her drejer det sig om så lav egenvægt som muligt, et punkt, hvlr denne Premium godt kan være med. Ifølge Renault har denne trækker en egenvægt på 6970 kg, inklusiv en fyldt 570 liters brændstoftank.

Denne Premium-model bruges netop på grund af den lave egenvægt ofte som trækkende køretøj hos tanktransportører med store flåder både i Danmark og i det sydlige udland. Motoren er en sekscylindret EURO3 version på 11,1 liter slagvolumen med Common Rail Bosch indsprøjtningssystem. Den er meget arbejdsvillig og yder 3003 kW / 412 hk, som afleveres mellem 1050 og 1350 omdrejninger, mens den har et maksimalt drejningsmo-ment på 1870 Nm der genererer mellem 1150 og 1350 omdrejninger pr. minut.

Man skal lige vænne sig til lyden, når man kører med denne motor. Specielt når den får gas eller går i tomgang, har den en lidt rullende lyd. Og er man vokset op med den meka-niske rækkepumpe, får lyden én til at tro, at den står og ruller i tomgang.

En fornøjelse

Med ZF gearkassen på 12 trin og automatiseret gearskifte er det en fornøjelse at køre denne lastbil.

For at kunne køre med den rigtige gearing og stadig få motoromdrejninger i det højeste gear ved en høj marchhastighed er det højeste gear et overgear.

Det koster desværre lidt på brændstofforbruget. Men det er svært at blive klog på lastbil-producenterne på netop dette punkt.

Tidligere har netop Renault benyttet Fuller-gearkasser med overgear, mens Scania på det samme tidspunkt altid gav udtryk af at en gearkasse skulle have 10 fremadgående gear og det højeste gear skulle være direkte, da det ellers gav for stort brændstofforbrug. Sid-ste år lancerede Scania så en ny gearkasse, hvor det højeste gear er et overgear. Nu har jeg erfaret at ZF udvikler på en ny gearkasse hvor det højeste gear er et direkte gear.

På denne Premium var der også en ZF intarder, og det er med til at afstresse kørslen. Med cruisecontrolen sat til klarer den selv at holde hastigheden både op og ned ad bakke, sådan skal det være i en lastbil i 2004.

Faktisk savnes kun en ACC afstandsfunktion i cruisecontrollen. Men med slægtskabet med Volvo, må man vel forvente at det dukker op inden så længe på de franske søsken-de, og det vil være godt for trafiksikkerheden.

Akselophænget er med luftaffjedring i bag og parabelfjedre i for. En meget behagelig af-fjedring ligesom førerhuset der også er upåklagelig affjedret. Førerhuset er selvom det har nogle år på bagen et ganske udmærket valg, hvis man ikke har behov for et mere plant gulv hele vejen over. I så fald skal man vælge en Magnum, der har det hele, når det gæl-der plads og komfort i førerhuset.

Instrumentbrættet er ganske udmærket. Det ligner måske ikke lige det vi kender fra andre lastvognsmærker, men det er ganske funktionelt og i øvrigt i et ganske flot design. Når man lige har vænnet sig til Renaults placeringen af de forskellige funktioner og kontrolure i instrumentbrættet, så er det ganske funktionelt og fornuftig placeret.

Selve førerhusets miljø er også behageligt, men det kan ikke komme som overraskelse, når man har lidt kendskab til det franske.

Det eneste punkt jeg vil tillade mig at kritisere er at venstre sidespejl vibrerer ved bestemte omdrejningstal. Et kritikpunkt som jeg tidligere har gjort opmærksom på.

Kommunikationssystemet

Testvognen var udstyret med Renaults nyeste system inden for kommunikation, nemlig infom@x, der er et flådestyringssystem, som anvender GPS i stedet for GSM til kommuni-kationen. Det har stor betydning for bl.a. prisen på informationstrafikken. Systemet over-flødiggør landkort. Nu kan chaufføren blot trække en ruteplan direkte på systemet, som også klarer beskeder i prioritets-følge og bl.a. har mulighed for kommunikation med andre af firmaets vogne.

Mindre stress

Personligt ville jeg ikke være ked af at skulle køre Sydeuropa tyndt i en Renault Premium, som denne og slet ikke med den automatiserede gearkasse med retarder er det næsten så godt som det kan blive. Denne gearkassebestykning gør det til en mindre stresset sag at skulle køre i bykørsel og i bakket område, så vognen vil være lige velegnet til fragt- og distributionskørsel som til kørsel over meget lange afstande.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062