Anerkendelse for uddannelse
J.P. Distribution i Slagelse nåede finaleplads, da DTL nominerede Årets Transportvirksomhed
Der hersker næsten pinlig orden hos J.P. Distribution ApS i Slagelse. Det står klart allerede på parkeringspladsen foran virksomheden på Dalsvinget, og indtrykket bevares hele vejen ind gennem receptionen over direktørkontoret og ud på det 3.500 kvadratmeter store lager. Selv chaufførstuen hører til blandt de mest ryddelige, denne transportjournalist har set.
- Vi vidste jo, at du skulle komme, svarer direktør Steen Winther Clausen med glimt i øjet, på en bemærkning om den kollektive orden, der virker klar til et stueeftersyn fra en morgensur befalingsmand i Livgarden.
Men man narrer ikke et garvet rodehoved. Der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet i en fart inden pressens besøg.
- Vi vil gerne have, at der er orden i tingene, indrømmer Steen Winther Clausens kompagnon Jimmi Andersen.
- Det handler om de signaler, vi sender. Både over for vores kunder, men også over for vores medarbejdere, forklarer Jimmi Andersen.
Netop virksomhedens fokus på signaler er formentlig en af grundpillerne, der har båret J.P. Distribution frem fra en virksomhed med seks biler til 25 på de godt fem år, der er gået, siden makkerparret overtog virksomheden fra Christian Thomsen.
En præstation som J.P. Distribution blev belønnet for i foråret.
TransportprisJ.P. Distribution fik velfortjent anerkendelse fra Dansk Transport & Logistik med prisen "Årets Transportvirksomhed 2004" i lokalområdet Nordvestsjælland, Midtsjælland og Storstrøms Amt.
Prisen blev motiveret af DTL's udviklingsdirektør Jens Poul Madsen, der dels fremhævede, at J.P. Distribution havde opbygget en økonomisk sund forretning i vækst over en kort årrække.
»J. P. Distribution har en meget flot trafikpolitik, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Virksomheden har også som flere andre kandidater satset på fremtiden gennem uddannelse af medarbejderne og tilgang af lærlinge«, sagde Jens Poul Madsen, da han overrakte prisen.
Virksomhedens to ejere lægger ikke skjul på, at prisen luner.
- Prisen er en anerkendelse, både til os og især til vores medarbejdere. Den er et synligt bevis på, at vi gør tingene rigtigt både for os, men også for medarbejderne, siger Steen Winther Clausen.
UddannelseJ.P. Distributions ledelse er ikke i tvivl om at "det rigtige" er virksomhedens satsning på et højt serviceniveau over for kunderne og uddannelse af medarbejderne.
- Selv om vi er en lille virksomhed, så har vi udarbejdet en meget detaljeret chaufførhåndbog, der fastsætter hvordan vi gør tingene. Vi lægger meget stor vægt på, at vores medarbejdere optræder korrekt og serviceorienteret, når de er ude hos kunderne, siger Jimmi Andersen, der selv startede som chauffør i J.P. Distribution for 10 år siden.
- Medarbejderne er vores vigtigste ressource. Uden dem er vi ingenting. Derfor gør vi også meget ud af uddannelse. To tredjedele af vores chauffører er uddannet, og vi opfordrer den resterende tredjedel til at uddanne sig via merit-ordningen, fortæller Steen Winther Clausen.
- Der hvor vi kan skille os ud, er ved at levere et højt professionelt produkt og en kundeorienteret service. Chaufførerne er dem, der har daglig og direkte kontakt med kunderne. Det er vigtigt, at de kan indgå i en dialog med vores kunder, siger Jimmi Andersen.
J.P. Distribution ApS driver primært transportvirksomhed i Østdanmark. Flåden består af en enkelt trækker med trailer, fire lastvogne og 20 mindre kassevogne og liftvogne under 3500 kilo. Distributionskørslen afvikles dels som dagkørsel, hvor kunderne modtager godset mellem kl. 7 og 12 og dels en natkørsel, hvor godset leveres mellem midnat og kl. 7.30 om morgenen. Distributionsaktiviteterne suppleres med kurer og ekspres-kørsel i indland og udland.
Virksomheden beskæftiger ud over egne biler typisk en otte til 10 undervognmænd dagligt.
Men selv om virksomheden har fokus på de menneskelige ressourcer, så har man ikke glemt de teknologiske. J.P. Distributiion er i gang med at indføre egentlig flådestyring via håndholdte computere (PDA).
LogistikhotelVirksomheden har løbende investeret i udvikling af lagerhotellet, blandt andet med lagerstyring via IT, med stregkoder og hvad dertil hører.
J.P. Distribution beskæftiger 33 medarbejdere. Fem i administrationen og to tidligere chauffører på lageret.
- Vi lægger også vægt på, at vores medarbejdere trives. Og da vi kunne se, at de to chauffører var blevet lidt trætte af at køre, så tilbød vi, at de flyttede over på lageret. De kører stadigvæk, når der er behov for det, fortæller Steen Winther Clausen.
Det opvarmede tørlager var helt nyt, da Steen Winther Clausen og Jimmi Andersen sammen med Kim Lisby - der blev købt ud sidste år - overtog J.P. Distribution.
- Lagerhotellet er i dag en central del af virksomhedens distributionsaktiviteter, og det er et område, hvor vi ser et stort potentiale. Vi gør meget ud af at tilpasse vores lagerservice til kundens behov og er ikke låst fast på vores egen løsning. Det er ofte svagheden hos de store logistikudbydere, hvor kunden må tilpasse sig deres systemer, siger Steen Winther Clausen.
IT-systemet er en åben struktur, der er under udbygning så kunderne får mulighed for direkte adgang til data.
Plukning og pakning er naturligvis del af logistikhotellets serviceydelser.
- Vi har en god synergi mellem de forskellige aktiviteter i virksomheden og lagerdriften er tilpasset vores dag- og natdistribution. Det at vi er franchise-tager for GLS gør, at vi kan plukke varer for kunden meget sent, hvilket giver en kort responstid, fortæller Jimmi Andersen
Løfter- Vores satsning på medarbejderne har betydet, at vi har en ret lille udskiftning og det har givet meget engagerede medarbejdere og det kan kunderne mærke, siger Jimmi Andersen.
Direktør Steen Winther Clausen nævner spritfabrikkernes tv-reklame, hvor en ligegyldig chauffør spørger, »hvor skal vi smide snapsen«.
- Det er rigtig dårlig reklame for vores branche, konstaterer Steen Winther Clausen med tydelig irritation.
- Det er netop en sådan dårlig service, som vi ikke vil levere, og derfor har vi bevidst satset på medarbejderudvikling fra starten. Vi lægger også stor vægt på, at holde hvad vi lover kunden. Det kræver også, at man tør sige nej, når det tager en time før bilen står hos kunden, hvis han beder om, at den er der på en halv, siger Steen Winther Clausen.
At et nej kan koste kunder har J.P. Distribution selv oplevet.
- Vi kørte for en meget stor kunde indtil de fusionerede med en anden virksomhed med egen distributionsafdeling. Der kom deres distribution naturligvis ind under. Vi blev tilbudt at fortsætte, men prisen var alt for lav, og derfor måtte vi sige fra, hvilket kundens distributionsafdeling faktisk var kede af, beretter Steen Winther Clausen.
Derfor lunede det også ekstra, da der blandt de mange lykønskninger i forbindelse med "Årets Transportvirksomhed" var én fra denne tidligere kunde.
-----