23948sdkhjf

MANs D20 i praksis: Hvor langt kører den så

Den tyske lastvognsproducent MAN introducerede først på året den nye motorserie D20, der skal afløse hele den hidtidige serie af 6-cyl. dieselmotor i effektsegmentet 310 til 530 hk. Foreløbig er den største effekt 430 hk ,og de modeller, der kører i Danmark, er alle EURO3versioner.

Den tyske lastvognsproducent MAN introducerede først på året den nye motorserie D20, der skal afløse hele den hidtidige serie af 6-cyl. dieselmotor i effektsegmentet 310 til 530 hk. Foreløbig er den største effekt 430 hk ,og de modeller, der kører i Danmark, er alle EURO3versioner.



Den nye D20 Common Rail, hvor D står for Dynamic og 20 for boringen på 120 mm, er en 6-cylindret rækkemotor med en slagvolumen på blot 10,5 liter (10.518 cm3), der i den før-ste version kan leveres i størrelser på henholdsvis 310 hk, 350 hk, 390 hk, 410 hk og 430 hk.

En anelse bedre

D20 har en overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder, turbolader med intercooling og Bosch common rail indsprøjtningssystem, hvor sidstnævnte er af anden generation, der opererer med et tryk på 1.600 bar mod tidligere 1200 bar - en moderne teknik, der gerne skulle være med til at gøre motoren mere økonomisk at køre med end tidligere motorseri-er.

Tidligere har jeg selv testkørt MAN lastbiler med den nye D20 motorer i såvel EURO3 som EURO4 versioner. Nu har jeg fået lov til at se brændstofregnskabet på en næsten ny MAN med D20 motor, som kører eksportkørsel på det sydlige udland ude i det virkelige transportliv. MAN'en der køres af chauffør Christian Sørensen og ejes af Barsøe Transport A/S i Padborg har indtil nu kørt 3,39 km pr liter, hvilket er en anelse bedre end den ældre generation af MAN lastvogne, siger direktør Jens Anker Bøje til Trans Inform.

Måleperioden omfatter hele vognens levetid, hvor der er kørt 127.822 km.

Købte et gammel mejeri

Det er snart et halvt århundrede siden at vognmand Svend Aage Barsøe i 1958 etablerede sin vognmandsforretning i den lille Sønderjyske by Rinkenæs. Udviklingen gik hurtig og den aktive vognmand fik pladsproblemer i sin forretning, bl.a. var der behov for mere plads og eget værksted.

Det løste Svend Aage Barsøe ved at overtage Rinkenæs gamle mejeri. I slutningen af 70erne og i begyndelse af 80erne gik det rigtig hurtigt, blandt andet opkøbte Sv. Aage Barsøe, den meget kendte vognmand Knud Hansens forretning og derved fik det sønder-jyske firma både afdelinger i Padborg, København og i Helsingborg. Den tilkøbte forret-ningsdel blev dog senere solgt fra til IAT i Esbjerg. I 1994 afhændede Svend Aage Barsøe vognmandsvirksomheden til den nuværende ejer JB Holding A/S, som har fortsat udviklin-gen af virksomheden bl.a. gennem opkøb af andre transportvirksomheder. Barsøe Trans-port A/S som firmaet har heddet siden midten af 90erne har domicil i Padborg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094