23948sdkhjf

Østvognmænd svækket på kvalitet

Konkurrencen er skærpet på de internationale transporter efter optagelsen af de nye EU-medlemslande i foråret - men kunderne kræver kvalitet

Konkurrencen er skærpet på de internationale transporter efter optagelsen af de nye EU-medlemslande i foråret - men kunderne kræver kvalitet



Østeuropæiske lastvogne fremmarch på de europæiske veje er næsten blevet fast indslag i frokoststuen i danske transportvirksomheder. De lave chaufførlønninger giver øst-vognmændene en særdeles kontakt konkurrencefordel, som truer danske eksportvognmænds levebrød.

Ved ITD's seneste trafiktælling ved landegrænserne, var andelen af østeuropæisk indregistrerede lastvogne steget fra otte til 11 procent. En andel som flere eksperter forventer er fordoblet i løbet af et år.

Men ikke alle i branchen mener, at prisen er afgørende.

Combifragts direktør Jørgen Hansen anslår prisforskellen mellem et dansk lastvognstog og østeuropæisk ligger på mellem 15.000 og 20.000 kroner om måneden.

- De er vel omkring 20 procent billigere, og det er da et betydeligt beløb. Vi bruger selv en del østeuropæiske vognmænd, men ikke i ret stort omfang. Vores erfaring er, at de ikke kan konkurrere på kvalitet, siger Jørgen Hansen.

Det er især præcisionen det kniber med.

- Flere og flere transportkøbere i Vesteuropa kræver præcision. Godset skal ankomme til aftalt tid. Det er lige så slemt, at det kommer for tidligt som for sent, fordi deres produktion afhænger af præcis levering. De østeuropæiske vognmænd og chauffører har en helt anden mentalitet og har svært ved at forstå, at det betyder noget om godset kommer den ene dag eller den anden. Derfor har vi svært ved at integrere dem i vores produkt, siger Jørgen Hansen.

Service på vestligt niveau

- Vi har enkelte områder, hvor vi med fordel kan benytte østeuropæiske underleverandører. Men på hovedparten af vores aktiviteter forventer kunderne en service, der kræver vi benytter danske, tyske, hollandske, eller sågar portugisiske eller spanske chauffører, siger Jørgen Hansen.

Han påpeger, at omkostningerne på materiel, dieselolie og service grundlæggende er ens for vest- og østeuropæiske vognmænd.

- Det er kun lønnen, der er væsentligt lavere. Og når de bliver dygtigere, så skulle det undre mig meget om ikke lønniveauet følger med op. Der er mange, der tegner et skrækscenario om det her, men jeg ser dem kun på en mindre del af markedet, siger Jørgen Hansen.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078