23948sdkhjf

Her er fremtidens modulvogntogsløsning

- Skal vi køre med modulvogntog, så er den rigtige løsning B-dobbeltvogntoget, der består af en almindelig treakslet multitrækker, en kort linktrailer og en almindelig standardtrailer siger vognmand Ole Larsen.

Og hans udtalelser er baseret på erfaringer: Vognmanden har gennem et stykke tid kørt på Sverige med MVT bestående af netop et B-dobbeltvogntog.

Nu har han så anskaffet sig en ny skræddersyet linktrailer, som er et optimalt køretøj til formålet.

Fidusen er nemlig, at den samme trækker kan køre med begge trailere. På den måde be-høver man ikke at være afhængig af andre trækkende enheder, når man eksempelvis er i områder, hvor der ikke må køres med MVT.

Samtidig behøver myndighederne heller ikke at frygte, at de skal til at etablere omlæsse-stationer, eller hvad det nu er, de har tænkt sig . For denne type køretøjer holder allerede på parkeringspladserne, også i Danmark.

Ole Larsens nye linktrailer er opbygget med en passende KRONE kølekasse, der kan rumme 19 paller i bunden, og som ved hjælp af el og hydraulik kan forskydes hen over sættevognsskamlen til bagenden af traileren.

På den måde kan man udføre lasteoperationer fra bagenden som ganske normalt.

Denne smarte opbygning med forskydning af kølekassen er lavet med stor dygtighed af Vandborg Karosserifabrik.

52 paller i stedet for 33

Når det samlede B-dobbeltvogntog ankommer til et sted hvor der f.eks. skal aflæsses kobles den bagerste trailer af og linktrailerens lad forskydes bagud, hvorefter aflæsningen sker helt normalt ud af bagenden. Derefter stilles af linktraileren og standardtraileren til-kobles og køres til aflæsning. Alt dette kan ske uden man er afhængig af andre trækkende køretøjer.

Om fordelene ved MVT siger vognmand Ole Larsen; at de er helt åbenbare:

- Tænk på, at hver gang vi kører, har vi 52 paller i stedet for 33 paller med og omkostnin-gerne til færgeoverfarten til Sverige bliver jo tilsvarende noget lavere. Samtidig sparer vi på såvel omkostninger til lastbilen, herunder brændstof og chauffør-lønnen.

- At vi så ikke kan køre sammenkoblet på i hvert fald det danske motorvejsnet, det er jo uforståeligt. Der er ingen nævneværdig forskel på det danske og det svenske motorvejs-net, og holder man på en parkeringsplads med hele vogntoget er det jo ikke anderledes, end hvis der holder en almindelig udtrækssættevogn på 25 meter, siger Ole Larsen.

Intet valg

:- For danske vognmænd er det jo ikke et spørgsmål, om de vil benytte sig af modul-vogntog, når man udfører transporter over lange afstande imellem f.eks. Danmark og Sve-rige. I konkurrencen med svenske vognmænd over lange afstande er man nødt til at be-nytte MVT, hvis man vil være med på opgaveløsningen ? for de svenske kolleger benytter selvfølgelig modulvogntog på den type transportopgaver, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062