EURO4-krav har hovedrollen på IAA-messe
EURO4 normen - der bliver et krav til alle nye lastvognsmotorer fra 2006 ? er blevet det gennemgående tema på IAA 2004 i Hannover, hvor lastvognsproducenterne har travlt med at præsentere nye miljøvenlige motormodeller.
Den hollandske lastvognsfabrik DAF har netop vist en ny 12,9 liters dieselmotor, der skal anvende SCR (AdBlue), IVECO har på en pressekonference løftet lidt af sløret for sine produktnyheder på dette område - ligeledes med SRC-løsninger. Og også Volvo viser på sin stand en SCR-løsning. Mercedes-Benz har for længst offentliggjort sine fremtidsplaner, ved at introducere motorer, der opfylder både EURO 4 og 5 normerne. Hvilket er sket med bagtanke om en forventet reduktion i kilometerafgifterne for de brugere der skal betale tysk motorvejsskat.
Scania har informeret om, at man også vil være nødt til at introducere nye motorer i slutningen af 2005. Den 8-cyl. motorserie vil i den kommende EURO 4 version også være nødt til at anvende SCR-teknik. Den svenske producent har jo en sekscylindret motor, som kan nøjes med at anvende sig af EGR (udstødningstilbageførsel) for at matche EURO4. Men motorer til tunge lastvogne slipper næppe uden om tilsætning af AdBlue, hvis de skal opfylde emmissionskravene.
SikkerhedTilsvarende udvikling ses også på varebiler, hvor flere europæiske mærker har annonceret nye motorer. Blandt andet en ny 2,8 liters dieselmotor, der introduceres på flere store kassevogne.
IAA 2004 handler dog om meget andet end udstødningsgasser. Renault har præsenteret en konceptlastvogn med navnet ?Radiance?, der ud over et avanceret aerodynamisk design, byder på forbedret chaufførkomfort og specielle trafiksikkerhedsteknologier.
Volvo har også valgt at sætte fokus på sikkerhed. Scania udstiller hele det nye modelprogram, mens Iveco præsenterer den nye Trakker-entreprenørbil.
OBU forsinketIAA messen har naturligvis udstillere fra en særdeles bred skare af leverandører af transportmateriel og tilbehør. En af de nye og næppe helt velkomne ?spillere? blandt udstillerne er Toll Collect, der skal opkræve vejsskatten på de tyske motorveje fra årsskiftet.
Toll Collects chef Cristoph Ballmer indrømmede overraskende, at det er usandsynligt at der vil være installeret 500.000 On Board Units, når opkrævningen går i gang ? halvandet år senere end planlagt. Toll Collect har selv sat en halv million som mål.
- Med det nuværende tempo, så vil vi være langt fra at nå målet 1. januar, erkendte koncernchef Christoph Bellmer, Toll Collect på en konference på IAA messen i Hannover.
Det er vognmændene, der ? med de dårlige erfaringer efter Toll Collect-skandalen sidste efterår ? tøver med at installere OBU?ere. Det kunne jo vise sig, at skidtet ikke dur.
Toll Collect oplyser, at der kun er registreret 80.000 enheder i systemet, hvilket er langt under målet. Toll Collect kan levere 30.000 OBU?ere om ugen, men den nuværende efterspørgsel er kun omkring 5.000.
- Det går alt for langsomt og jeg håber, at lastvognsoperatørerne kommer i gang, sagde Bellmer, der frygter at kapaciteten hos de autoriserede OBU-værksteder ikke er stor nok, når der kommer gang i efterspørgslen.
Han afviste imidlertid, at problemet betød, at opkrævningen burde udskydes endnu en gang.
- Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der kan blive kø ved maut-terminalerne. Men internet-bookningen er skaleret som om OBU?erne slet ikke eksisterer og kan håndtere allede lastvogne, der eventuelt ikke er udrustet med OBU?ere, sagde Christoph Bellmer.
Toll Collect har netop igangsat den sidste 8-ugers storskala test af opkrævningssystemet. Hvilket angiveligt er betydeligt tidligere end oprindeligt planlagt.
- Den tidlige start betyder, at vi får længere tid og mindre tidspres under afprøvningen inden systemet skal endeligt godkendes af myndighederne i midten af december, sagde Christoph Bellmer.
-----