Asfaltsluger i nye klæder
Toyota præsenterede i sommers den nye MPV Corolla Verso. På gule danske nummerplader er navnet Corolla Sportsvan og Transport-Tidende har nu haft fornøjelsen at teste vidunderet.
Som sin storebror, den populære Avensis Sportsvan, er Corolla Sportsvan en formidabel motorvejssluger.
Køreegenskaberne hører til blandt de mest underholdende i MPV-klassen, med en præcis styring og en stabil undervogn, der giver lige præcis det rette kompromis mellem komfort og køreglæde i kurverne.
Frække kurverCorolla Sportsvan er designet på Toyotas europæiske designcenter i Sydfrankrig og det kan ses. Linierne på karrosseriet er smart svungne, strømlinede og fronten moderne aggressiv. Her kommer en bil, der vil fremad.
Inde i kabinen er interiøret modelleret efter Toyotas øvrige modelprogram, med glimrende ergonomi og instrumenter og knapper de rigtige steder. Ikke noget eksperimenteren her ? og tak for det Toyota. Det gør det nemlig let for gamle chaufførhunde, der slipper for at lære nye tricks.
Sæderne er komfortable og kan naturligvis tilpasses de flestes fysiognomi.
Varerummet lider som tilsvarende biler under fraværet af skydedøre i siden. Men adgangsforholdene hører alligevel til blandt de bedste i klassen. Bagdørene er nemlig uforholdsmæssigt brede og det er let at løfte gods ind og ud. Bagklappen er på grund af dykket i taglinjen forholdsvist lavt placeret, men det virker ikke som et alvorligt handicap.
Varerummet er 156 centimeter langt og 134 cm. bredt. Mellem skærmkasserne dog kun 101 centimeter. Højden er lige over en meter (ved bagklappen dog kun 85 centimeter) og læssehøjden er 66 centimeter. Corolla Sportsvan må læsse 675 kilo (inkl. fører, eventuelle passagerer og brændstof), hvilket er typisk for MPV-klassen.
Høj sikkerhedDen tjenestevillige 2.0 liters D-4D dieselmotor i testbilen trækker overbevisende både med og ud læs. Ydelsen ligger på 116 hestekræfter og et drejningsmoment på 280 Nm v/ 2.000 giver rigeligt trækkraft, selv med maksimal lastning.
Corolla Sportsvan byder på et højt sikkerhedsniveau. Personvognsudgaven har opnået de maksimale fem stjerne i EuroNCAP?s kollisionstest. Ud over standardairbag og gardinairbag, er Sportsvan udrustet med en airbag under ratstammen, der skal sikre førerens knæ og ben ved kollision.
Der er desuden skivebremser på begge aksler, ABS med bremseassistent, tractionsskontrol og VSC (antiudskridningssystem). Sidstnævnte koster desværre 6.241 kroner ekstra.
Toyota Corolla Sportsvan giver indtryk af en klar forbedring i forhold til forgængeren og ikke kun kosmetisk. Teknikken er raffineret og den nye sportsvan er bedre og lidt sjovere end forgængeren.
Corolla Sportsvan kan leveres fra kr. 163.520 for en version med en 1,6 liters benzinmotor.
-----