23948sdkhjf

Fragtarkitekten på Esbjerg Havn

Skibsmæglervirksomheden Niels Winther & Co. på Esbjerg Havn, der blev stiftet i 1931, flyttede i sidste måned ind i nyindrettede lokaler på Dokhavnen. Det 100 år gamle pakhus, har huset Niels Winther & Co. siden 1974, men virksomheden overtog bygningen for et par år siden, og har nu domicil i smukke moderne kontorer på 1. sal - med havudsigt naturligvis.

Niels Winther & Co. blev købt af den tidligere elev Henrik Otto Jensen i 1993. Kun tre år senere kom der for alvor fuld damp på maskinerne, da det italienske ro-ro-rederi Grimaldi Lines investerede i selskabet.

- Grimaldi Lines havde søgte en samarbejdspartner i Danmark, og de valgte os. Det var lidt som at sætte sig ind i en raket. Ikke bare fordi Grimaldi Lines betød øget godsomsætning, men fordi virksomhedens ejer Dr. Grimaldi er utrolig fremsynet og fokuserer mere på hvordan udviklingen bliver om fem og ti år, end hvad der sker i morgen. Et sådant tidsperspektiv er ikke helt almindeligt i vores branche, og det har været utroligt lærerigt, siger direktør Henrik Otto Jensen.

Raket

Samarbejdet med Grimaldi Lines og den tilhørende import af Fiat-biler, betød, at Niels Winther & Co. stiftede datterselskabet SAL, der står for klargøring og logistikken omkring importen af biler. Det er en virksomhed, der i dag ikke blot håndterer biler fra Fiat i Italien, men også Ford og Opel bilfabrikker i Tyrkiet, hertil kommer Honda og Mazda. Senest er det koreanske bilmærke Kia kommet på kundelisten.

SAL har netop bestilt otte nye lastvogne til biltransport, hvilket betyder en fordobling af bilflåden.

Men Niels Winther & Co. skulle naturligvis ikke blot modtage gods fra Grimaldi skibe. Der skulle skaffes gods med den anden vej. Hvilket ikke har været en let opgave, indrømmer Henrik Otto Jensen.

- Det har salgsmæssigt været lidt af et Rockwool-lag at komme igennem. Transportkøberne har valgt den letteste løsning, og her har lastbilen med en stor fleksibilitet traditionelt vundet slaget, fordi det kræver mindst mulig planlægning for kunden, siger Henrik Otto Jensen.

Når Niels Winther & Co. har alligevel formået at flytte gods fra lastvogn til skib, så skyldes det ifølge direktøren to ting.

- Vi har med Grimaldi Lines haft en direkte, utrolig punktlig og pålidelig linietrafik med en transit-tid fra Esbjerg til Middelhavet på kun fire døgn. Det har givet os et attraktivt og konkurrencedygtigt alternativ. Samtidig har vi udviklet vores transportkoncept, så vi går ind og tager ansvaret for kundens samlede logistik omkring transporterne. Det fritager transportkøberen for de lidt mere komplicerede aspekter ved søtransporten, og det har givet resultater, siger Henrik Otto Jensen.

Han understreger, at Niels Winther & Co. trods partnerskabet med Grimaldi Lines, ikke sender gods til søs, hvis det kan gøres enklere og billiger på anden vis.

- Vi ser os selv mere som transportarkitekter end som speditører. Når vi påtager os en opgave for en kunde, så ser vi på hele omkostningsbilledet i transportkæden og vælger den meste effektive løsning, siger Henrik Otto Jensen.

Ubåd eller jumbojet

Bilindustrien på kundelisten betyder store krav til logistikken.

- Bilfabrikkerne er ligeglade med, om godset bliver fragtet med ubåd eller jumbojet. Bare det kommer til tiden og den rette pris. Det har øget vores ekspertise og gavnet hele vores koncept gennem kravene til kvalitet og stabilitet, siger Henrik Otto Jensen.

Opgaven med at skaffe eksportgods via Esbjerg Havn har også betydet, at Niels Winther & Co. har udviklet sig fra at være en lokal shippingvirksomhed til en national logistikudbyder.

- Branchen har traditionelt haft fokus på linietrafikkerne ud fra København og Århus, når det gælder eksport. Men det er lykkedes os at gøre op med den planøkonomiske tankegang, siger Henrik Otto Jensen tydeligt tilfreds.

Vindmøller

Niels Winther & Co. havde sidste år en godsomsætning på 1,4 mio. tons. Aktiviteterne med Grimaldi Lines tegner sig for godt halvdelen af omsætningen. Herudover kommer aktiviteter på Nordsøen i forbindelse med olie- og gasindvindingen - en aktivitet der har givet stor ekspertise i projektgods.

Virksomheden beskæftiger 15 medarbejdere. Hertil kommer de ansatte i SAL, der forventes at vokse til 30 med udvidelsen af bilflåden.

En del af det eksportgods, som Niels Winther & Co. sender af sted fra Esbjerg, går i container. Men hovedparten er projektgods. Herunder end del rullende materiel, som går med Grimaldi?s feedere til Vestafrika og Sydamerika.

Ekspertisen på projektgods har også gjort det oplagt for Niels Winther & Co. at beskæftige sig med vindmølletransporter. Men først i det sidste års tid.

- Det er først nu, at delene er blevet så store, at det for alvor er interessant, forklarer Henrik Otto Jensen.

Niels Winther & Co. leverer total logistik til vindmøllefabrikkerne, herunder til de nye kæmpestore hav-vindmøller. Virksomheden har netop vindmøllevinger fra Nakskov til England.

Fokus på totallogistikken betyder, at Niels Winther & Co. i øjeblikket har et datterselskab under dannelse, som skal opstille vindmøller.

- Vi er faktisk i gang, men det er alt hvad jeg kan sige i øjeblikket, siger Henrik Otto Jensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078