Too Perfect: Seven New Denmarks
I Dansk Arkitekturcenter, Gl. Dok, København udstiller den canadiske design-guru Bruce Mau sammen med danske arkitekter nye ideer. Udstillingen kan ses frem til marts næste år. De syv projekter giver inden for hver sit område en række befriende ukonventionelle bud til fri afbenyttelse.
En af ideerne bør tiltrække en vis opmærksomhed i transportmæssig henseende. Virk-somheden Arkitema vil masseproducere kvalitetshuse på samlebånd på fabrikker. Hensig-ten hermed er at vende en stagnerende produktivitet i byggeriet til at nå industriens ni-veau, hvor 10 procent færre igennem de seneste 10 år producerer 25 pct. mere.
Det skaber til gengæld et behov for "heavy lift" af færdige huse ud til den endelige place-ring.
Arkitema forestiller sig her brug af luftskibe, eksempelvis af en type som SkyCat-220, der ifølge producenten kan løfte 160 ton vertikalt. Prisen for SkyCat-220 er af producenten an-givet til mellem 80 mio. og 92 mio. USD, mens driftsomkostningerne er sat til mindre end 1.400 USD i timen. Det er den tid, det normalt vil tage en SkyCat-220 at tilbagelægge knap 150 km.
SuperhavnenSuperhavnen er en anden transportrelevant ide præsenteret af tegnestuen PLOT. Med en forestilling om, at der i et land med kun 5 mio. indbyggere om føje år kun er behov for én havn, har PLOT valgt en placering af havnen midt i Femer Bælt i tilslutning til den kom-mende faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Så langt ind i Østersøen, som det er muligt at sejle for skibe med 20 meters dybgang. PLOT forestiller sig en fast forbindelse bestående af dels en bro og dels en tunnel med superhavnen som en kunstig ø, formet som en syvtakket stjerne, i midten.
Her mener man at være placeret i et krydsfelt hvor 2,2 mio. TEU går ind og ud af Østersø-en til/fra et marked på op mod 300 mio. mennesker. Samtidig med at 5,5 mio. tons gods passerer mellem Skandinavien og Centraleuropa. Ved at samle al dansk havnetrafik i én strategisk placeret superhavn forventer man at skabe en ny indsejling til markeder ved Østersøen og en ny industriel vækstzone, der forbinder Øresundsregionen, Hamburg og Benelux i ét sammenhængende bælte af økonomisk vækst.
Samtidig frigøres potentielle by- og boligarealer til en samlet værdi af 20 mia. euro i Dan-marks 12 største byer til nye former for byliv. Attraktivt beliggende arealer, der i dag be-slaglægges af industrielle havne med støjende, støvende og forurenende aktiviteter, ifølge PLOT.
Lad os mærke susetSet med transportkyndige øjne kan der naturligvis rejses en lang række problemstillin-ger, der ikke synes at indgå i de overvejelser, man har gjort sig om mulighederne for et sådant projekt. Men det er i virkeligheden næppe heller det vigtigste i sagen. Det afgøren-de er, at nye ideer med store armbevægelser ser dagens lys. Dansk transportforskning, der i reglen er enten meget jordnær og kontant eller beskæftiger sig med modeller til simu-lering af mulige scenarier, har også behov for, at de store vinduer af og til bliver lukket op, så man kan mærke suset af den vide verden.
Var de nødvendige ressourcer til stede, burde nogle af idemagerne bag "Seven New Denmarks" videreudvikle deres forslag i samarbejde med mere prosaisk tænkende trans-portforskere. Begge parter og ikke mindst projekterne ville formentlig vinde betydeligt her-ved.
-----