23948sdkhjf

Toll Collect erkender at maut-plan er tvivlsom

Troen på at der vil være ”On board units” i en halv million europæiske lastvogne, når opkrævningen af den tyske vejskat ifølge planen starter til nytår, har i flere uger været lav i tyske transportkredse.

Troen på at der vil være ”On board units” i en halv million europæiske lastvogne, når opkrævningen af den tyske vejskat ifølge planen starter til nytår, har i flere uger været lav i tyske transportkredse.



Nu erkender opkrævningskonsortiet Toll Collect, at det er tvivlsomt at målsætningen om 500.000 OBU’ere monteret overholdes.

- Med det nuværende tempo, så vil vi være langt fra at nå målet 1. januar, erkendte koncernchef Christoph Bellmer, Toll Collect på en konference på IAA messen i Hannover.

Det er ikke Toll Collect, der har problemer med leveringen af de elektroniske sladrehanke. Det er vognmændene, som tøver med at få installeret OBU’erne.

Toll Collect oplyser, at der er monteret 80.000 enheder i Tyskland og et ukendt antal i udlandet. Toll Collect kan levere 30.000 OBU’ere om ugen, men den nuværende efterspørgsel er kun omkring 5.000.

- Teoretisk vil vi stadig kunne nå vores målsætning, hvis de autoriserede værksteder er fleksible og arbejder over, sagde Bellmer, der havde svært ved at skjule sin skuffelse over den manglende interesse.

Toll Collect har netop igangsat den sidste 8-ugers storskala test af opkrævningssystemet. Hvilket angiveligt er betydeligt tidligere end oprindeligt planlagt.

- Den tidlige start betyder, at vi får længere tid og mindre tidspres under afprøvningen inden systemet skal endeligt godkendes af myndighederne i midten af december, sagde Christoph Bellmer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063