Richard Lawson AutoLogistics UK under administration
Den belgiske transportavis, Le Lloyd skriver 18. september, at det store britiske biltransportimperium, Richard Lawson AutoLogistics UK med hovedkontor i Dundee, 14. september er gået i frivillig betalingsstandsning.
Det vil sige, at betalingsstandsningen ikke er anmeldt til skifteretten, og at man nu forsøger at undersøge mulighederne for at køre virksomheden videre. PricewaterhouseCoopers, der er indsat som midlertidig driftsbestyrer, melder om stigende vanskeligheder hos den cirka 30 år gamle autotransportør af skotsk oprindelse, og det i en sådan grad, at virksomhedens fortsatte eksistens var truet. Richard Lawson AutoLogistics, der var vokset til en af branchens største operatører, havde i 2001 en omsætning på 85 millioner GBP, 250 køretøjer og 700 medarbejdere, men sidste år var omsætningen faldet til 40 millioner GBP - og det trods måneders ihærdige forsøg på at reducere omkostninger og opsige de mest tabsgivende kontrakter. På samme tid var medarbejdertallet faldet til 500. Bruce Cartwright, PricewaterhouseCoopers, mener, at genopbygningen af virksomheden kan foregå uden yderligere opsigelser og tilføjer, at problemerne er opstået som følge af den almindelige mathed, der har sænket sig over markedet for biltransporter. Richard Lawson AutoLogistics UK er en del af det svensk/norske rederi Wallenius Wilhelmsen. En repræsentant for rederiet har netop udtalt stor tiltro til, at RLA snart kommer på fode igen. Det er kun Richard Lawson AutoLogistics UK, der er i økonomisk blæsevejr. Autocare UK Ltd. og RLA filialerne i Tyskland, Spanien og Portugal er ikke ramt.
-----