23948sdkhjf

Bang & Olufsen har klar strategi for transportkøbet

Knud Hjarsbæk, der har haft ansvaret for indkøb af transportydelser hos Bang & Olufsen siden 1982, er uddannet speditør. Han kan sit fag og er også med til at lægge den strategi, Bang & Olufsen kører efter: - Vores overordnede strategi lyder, at vi vil kunne vælge mellem få udvalgte, som er godkendt af os selv. I øjeblikket samarbejder vi med syv forskellige transportudbydere på verdensplan. Heraf er de tre danskejede, mens resten er udenlandske, men repræsenteret i Danmark. Ejerforholdene er ikke så vigtige for os som samarbejdsformen, - men de skal være repræsenteret i Danmark.

- Vi har en fastlagt strategi på transportkøbsområdet. Vi kalder den ?S ? Q ? C?, og bogstaverne står for henholdsvis ?schedule?, ?quality? og ?cost?. Det er et ufravigeligt krav fra vores side, og alle tre områder skal være tilgodeset, før vi entrerer med en transportudbyder.

- Hvis jeg skal gå i detaljer, betyder ?schedule?, at vi kræver, at serviceydelsen produceres tidsstyret og højfrekvent, ikke dagligt men i hvert fald mindst én gang ugentligt ? og at ydelsen ikke er specialtilpasset men kører efter eksisterende systemer ? at kapaciteten til enhver tid er tilstrækkelig ? at det er muligt at gentage uændret kvalitet hele vejen igennem aftaleforløbet og hele året, og at transportørerne er regionale eller globale.

Kvalitet og proaktivitet

- ?Quality? omfatter præcision og proaktivitet, hvilket vil sige, at såfremt der er afvigelser fra det aftalte ? fejl eller andet ? så skal det være muligt at rapportere dem hurtigt igennem systemet og ligeledes korrigere dem hurtigt. Vi har under denne rubrik indføjet et fragtføreransvar for transportudbyderen, der pålægger ham ansvarlighed overfor eventuelle underleverandører i forhold til det produkt, vi har købt. Under samme afsnit kræver vi updated it-løsninger til at styre hele kæden, sporbarhed for eksempel ved hjælp af stregkodesystem, og lignende. Vi ønsker, at der til stadighed foregår en vis mængde produktudvikling, så vi kan være sikre på, at vi altid får det produkt, der kommer tættest på vores behov, og vi kræver høj udlastningsgrad og bedst mulige teknologi samt at der arbejdes inden for lovgivningens rammer på såvel godskørsels- som miljøområdet.

Prisen ses i sammenhæng

- ?Cost? betyder, at vi ser på prisen i sammenhæng med de ovenfor nævnte kriterier. Der skal være en fornuftig balance imellem tingene, idet alle tre områder har betydning. Priserne fastlægges typisk for en periode af to til tre år med nogle aftalte produktionsmål indlagt. Første gang transportudbyderen kører for os, er det sværere, derefter bliver det rutine, og så kan vi begynde at tale optimering. Vi kræver desuden, at transportudbyderen har en tilstrækkelig sund økonomi til, at vi kan regne med ham som leverandør i aftaleperioden, og at der er plads til den nødvendige produktudvikling. Vi har aftaler om, hvornår vi gennemfører benchmarking, hvilket er til gavn for begge parter. Vi har en model for et olietillæg. Vi arbejder efter princippet, at transportudbyderens eventuelle olietillæg skal være neutralt og ikke avanceskabende.

- Vi køber for over 100 millioner kroner transport på årsbasis, fortsætter Knud Hjarsbæk. ? Hovedparten af salgsvolumen, eller 81 procent, transporteres på lastbil, 10 procent med skib til de interkontinentale markeder som USA og Fjernøsten. Vi bruger bane til landene på den anden side af Alperne, altså Schweiz og Italien, - det har nemlig vist sig at kunne betale sig både pris- og kvalitetsmæssigt, og når Mauten kommer, er der ingen tvivl om, at vi vil forsøge at vælte mere over på de alternative transportformer, hvis det er muligt. Fly er også inde i billedet, men det er meget lidt, kun 2 procent målt på salgsvolumen.

Markedet tjekkes

- Vi undersøger markedet regelmæssigt eller hvert andet/tredje år. Den seneste udbudsrunde fandt sted i 2003, så næste gang vi indbyder transportudbydere til Bang & Olufsen transportdage må blive i 2006. Så fortæller vi hvad vi forventer, hvor vi regner med, at væksten kommer og hvad det betyder for transportudbyderne, og så giver vi dem udbudsmaterialet og beder dem komme med tilbud. Og så beslutter vi på grundlag af vores overordnede strategi, der består af S ? Q ? C. Men de transportvirksomheder, vi skal samarbejde med i fremtiden, skal være i stand til at styre en supplykæde med alle underleverandører fra bunden og helt ud i butikkerne. Det må være kravet til transportvirksomhederne fremover. Det må være fremtidsvisionen, lyder det fra Knud Hjarsbæk fra Bang & Olufsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081