23948sdkhjf

Køb af transport

Køb af transport er en væsentlig del af virksomhedernes omkostninger og derfor heller ikke en beslutning, der kan træffes i en fart. Det er vigtigt, at varen havner i de rette hænder, til tiden og på den aftalte måde, og det kan kun lykkes, hvis der eksisterer en fornuftig kontrakt mellem producent og transportudbyder. Vi ser nærmere på, hvilke kriterier transportkøbere i Danmark prioriterer, når aftalen om transportydelserne indgås.

Hos Danomast A/S er det salgschef Mogens Jørgensen, der har ansvaret for indkøb af transportydelser. Ikke i de daglige dag-til-dag rutiner, men overblikket. ? Vi køber lademeter til flagstænger, der normalt er op til 13 meter lange, - af og til 18 meter, men så indhenter vi specialtilbud, fordi der så kan være tale om særtransport med følgebil og andre specialkrav.

- Vi gennemførte den seneste markedsundersøgelse på transportområdet i efteråret 2001. Det foregik gennem Dansk Transport Optimering, som tilbød os at lave udbudsmaterialet til en ny licitationsrunde,- hvilket er meget tidskrævende. Vi tog imod tilbudet fra DTO. De udfærdigede materialet, som så blev sendt ud til en række vognmænd.

Var upålidelig

- I januar måned 2002 startede vi med en ny transportør, der havde lovet os guld og grønne skove. Især prisen var attraktiv, syntes vi, og derfor fik han kontrakten. Men det viste sig hurtigt, at han ikke kunne klare opgaven, og der var stor utilfredshed hos kunderne over sene leverancer, upålidelighed og manglende overblik.

- Efter tre måneder på den ikke særligt tilfredsstillende måde, blev vi tvunget til at afbryde samarbejdet omkring 1. april. Og så blev enden på det hele, at vi gik tilbage til den vognmand, der havde kørt for os tidligere, og bad ham genoptage samarbejdet med os. Hvilket han gjorde ? uden problemer, og i dag fungerer transporterne fint igen.

- Fejlen var, at vi gik målrettet efter prisen uden egentligt at sikre os, at den fornødne kvalitet og service var tilstede hos vognmanden. Da han forklarede sig, kunne han alt, og så havde han en god pris. Det lød så godt alt sammen, men det duede bare ikke i virkeligheden, og vi lærte af vores fejl.

Kvalitet før pris

- I dag kigger vi på kvalitet, pris og troværdighed i den nævnte rækkefølge. Vores samlede strategi for køb af transportydelser er at have én aftale for de nationale og en anden aftale for de internationale transporter, og at der er en kontaktperson på plads hvert sted, som vi kan henvende os til. Vores produkt er jo lidt specielt, og det skal transportudbyderen først lære at håndtere. Og så ser vi også på transportudbyderens image, således at forstå, at hvis vi får nys om, at han ikke efterlever loven, så må det få konsekvenser. Vi kører selv en sober og seriøs forretning, og vil da ikke have ødelagt vores gode ry af en samarbejdspartner, der ikke overholder det han skal ifølge lovgivningen. Til gengæld har det ikke været muligt for os at arbejde med alternative transportløsninger. Vi har aldrig undersøgt det, for jeg tror simpelthen ikke, det kan svare sig. Vi skal under alle omstændigheder læsse i begge ender, og samlet set, er det for os dyrt og dårligt at få læsset om for mange gange.

Stigende transportbehov

- I Danmark leverer vi størstedelen af produkterne direkte til slutbruger, mens større partier går til byggemarkederne. Taler vi eksport til hele Europa, der udgør 50 procent af produktionen, leverer vi til slutbruger, når det drejer sig om Tyskland og England. Vi checker løbende markedet for at sikre os, at vi får det rette transportprodukt til den rette pris. Vores produktion stiger stille og roligt med omkring 10 procent om året, og transportbehovet følger med. Ellers opsummerer vi på årsbasis volumenerne og projicerer det frem i næste års transportkontrakt, og vi skifter kun leverandør, hvis vi mener, at terminerne ikke bliver overholdt. Det sidste er meget vigtigt, men nu er vi tilfreds, understreger Mogens Jørgensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094