Stærk tro på transportfremtiden
Den svenske transportudstilling, LASTBIL 2004 der netop har været afholdt på ELMIA udstillingsområdet i udkanten af Jönköping blev besøgsmæssigt en succes.
Besøgsantallet steg nemlig med ca. 1000 besøgende i forhold til 2002 hvor der sidst blev holdt transportudstilling på ELMIA. I alt gik der 41.558 ind på LASTBIL 2004 udstillingen i år, hvor messen blev holdt for 12. gang.
Der var 360 udstillere på det i alt 60.000 m2 store areal. Hovedparten af udstillerne kom fra Sverige men derudover var der en del både fra Danmark, Finland og Norge.
Den største del af udstillingen foregik udendørs. Generelt var man også nogenlunde heldi-ge med vejret - en ikke uvæsentlig faktor ved udendørs arrangementer.
Nordisk stemningSelve udstillingen havde et hyggeligt præg på grund af den afslappede nordiske stem-ning.
Også af andre grunde var stemningen god: ELMIAs projektleder Marcus Haraldson, kunne således fortælle, at der er en stærk tro på fremtiden og en optimisme i vognmandsbran-chen.
- Jeg synes, at vi har fået mange positive signaler under de fire dage messen har løbet, siger han.
Sveriges Åkeriföretag havde under messen arrangeret seminarer, der har omhandlet em-ner som trafiksikkerhed, der har overordentlig stor prioritet. Desuden har man også be-handlet emner som de fremtidige forudsætninger for skovtransporter og fremtiden for vognmandsbranchen inden for IT.
Elmia ? Med et tydeligt dansk islætPå ELMIA er det også interessant at se, hvordan danske og danskejede virksomhe-der klarer sig i det svenske, på det nordiske marked generelt.
Et eksempel er PNO, der er danskejet og samtidig er den største udlejningsvirksomhed, når det gælder rullende påhængsmateriel i Sverige og Finland.
Satser på 25,25 m i DanmarkDirektør Per N. Ørnstrand, PNO har i løbet af en årrække formået at få udlejningsvirk-somheden til at vokse, så man i dag har en flåde mellem fire og fem tusind enheder. At denne virksomhed er blandt de førende inden for sit felt i Sverige og Finland, sås tydeligt på udstillingen, hvor PNO på sin store flotte stand på plancher kunne fremvise kundetraile-re, fra virksomheder blandt nogle af Europas største transportører.
Per N. Ørnstrand siger til Danmarks Transport-Tidende, at PNO på sin stand satsede på at vise kombinationer af 25,25 meter, idet man har tiltro til, at der snart vil blive åbnet op med forsøgsordninger i for eksempel Danmark. Flere af PNO's kunder forestiller sig ligele-des korridorer ned gennem Europa til for eksempel Spanien/Portugal, hvor der vil blive givet tilladelse til at benytte 25,25 meter modulvogntogene. Bland andet derfor havde PNO også KRONEs nye Gigaliner med på udstillingen.
Gigaliner er det nye standardmodulvogntog, KRONE netop har lanceret.. Der er tale om en standardtrailer forsynet med påhængsvognstræk, hvortil der er koblet en standardkær-re (læs nærmere i forrige udgave af Danmarks Transport-Tidende). Denne type trailer kan lejes hos PNO.
Et andet produkt, der også er aktuelt i den henseende er link-chassiset, der var på stan-den med skabsopbygning udstyret med helt åbningsbar side, som blev vist tillige med en model til transport af veksellad/container.
Naturligvis var der også en dolly med på standen. Det er jo det ældste element i en 25,25 meter modulkombination og det mest kendte. Af de tre alternativer er linkchassis-kombinationen (B-dobbelt) den eneste, hvor trækkeren kan losse og laste både den forre-ste og den bagerste trailer. Ved kørsel i områder, hvor der kun må køres med almindelige vogntog, klarer trækkeren selv hele håndteringen, og man undgår dermed afhængighed af andre. Direktør Ørnstrand fortæller, at PNO allerede har satset ved at investere i 10 stk. nye linktrailere med forskellige opbygninger.
Dansk travlhedEt anden udbyder inden for denne branche er AG Trailer. Virksomheden blev handlet for fire år siden, og Thorkild Stamp, der er bosiddende i Sønderjylland, blev direktør.
Virksomheden, der er hjemmehørende i Göteborg, har udviklet sig til et omfattende han-delsfirma, med salg af flere forskellige trailermærker, samt en udlejningsvirksomhed, hvor der udlejes trailere m.v. Ved overtagelsen omsatte firmaet for 17 mio. s.kr. i dag er om-sætningen omkring 150 mio. s.kr.
Samtidig har AG interesser en svensk fabrik, hvor der produceres foldedørskasser. På ELMIA messen havde firmaet ca. ti køretøjer udstillet, herunder det sidste skud på stam-men for modulvogntog: en linktrailer med en skammel i bagenden, til brug som det forreste led i en dobbelt-B kombination. Denne trailer var en kundeordre, som skulle leveres umiddelbart efter messens afslutning.
-----