Stregkodens banemand
Radio Frequency Identifikation (RFID) står over for et gennembrud i USA. Den gigantiske supermarkedskæde Wallmart vil ifølge planen indføre RFID-teknologien i første kvartal næste år og så forventes det at gå stærkt.
RFID består af en lille og billig computerchip, der vedhæftes vare-emner, i stedet for den velkendte stregkode.
Fordelen er at chippen ? der kaldes en tag ? kan rumme langt flere informationer end en stregkode og informationerne kan endda ændres undervejs. Samtidig kan en hel palle vareemner aflæses trådløst på en gang, hvor stregkodesystemet kræver en registrering af hvert enkelt vare-emne.
RFID-ideen er ikke ny, men har slumret på tegnebordet i mere end et årti. Men RFID-teknologien har allerede en fast plads eksempelvis i bilindustrien og indehavere af et BroBizz til Storebælts Broen har en RFID-tag siddende i forruden.
Prisen på ?tags? har hidtil været for høj til eksempelvis almindelig varemærkning. Dagsprisen ligger i dag omkring syv kroner og en tag-læser koster små 10.000 kroner.
Derfor er en anden stor spiller på det amerikanske marked også lidt mere forsigtig, når det gælder ?tag-ning? af varer. Det amerikanske forsvarsministerium US DOD stiller som Wallmart krav om RFID-tags fra 1. kvartal 2005. Men den høje pris, betyder foreløbig at det kun gælder varer med en høj værdi ? vistnok 5.000 US$ eller derover.
US DOD er den største indkøber i USA.
I Europa har detailkæden Metro startet et pilotprojekt i Düsseldorf allerede forrige forår.
PrisdropSelv om US DOD og Wallmart tager forholdsvis forsigtige skridt hen mod RFID-teknologien, så betyder de to organisationers størrelse, at der for alvor kommer gang i den kommercielle produktion af RFID-tags og dermed forventes priserne at falde markant inden for en kort årrække.
- Det nuværende prisniveau gør det urealistisk at sætte en tag på en liter mælk. Men i løbet af to til tre år, vil prisen formentlig falde til omkring 25 øre, fortalte Thomas á Porta, IBM Danmark A/S, på EDB-Gruppen tredages IT-seminar i Odense.
Tilsvarende prisfald forventes på tag-læserne, der findes i både stationære og håndholdte udgaver.
RFID-teknologiens åbenlyse logistiske betydning, betyder store muligheder og udfordringer for transport-branchen.
I takt med teknologiens indmarch vil transportkøberne naturligvis stille krav om RFID-kompatibel teknologi hos transportørerne. Men det vil samtidig give transportbranchen mulighed for en mere effektiv logistik.
- Den her teknologi er så langt fremme, at virksomhederne skal forholde sig til den nu, hvis ikke de skal blive overhalet indenom af konkurrenterne. Min opfordring til virksomhederne er lav en RFID-strategi allerede nu, hvor man klarlægger hvilke krav kunderne stiller og hvilke fordele man selv kan opnå. Samtidig bør virksomheden igangsætte et pilotprojekt, for at opnå praktiske erfaringer, sluttede Thomas á Porta.
-----