23948sdkhjf

Skibsmægler på skinner

Selv om det gamle skibsmæglerfirma Niels Winther & Co. i Esbjerg naturligt har saltvand i årene, så er alle transportformer en naturlig del af dagligdagen.

Hovedparten af den oversøiske trafik, som virksomheden håndterer, går naturligvis med skib, men når det gælder de nationale transporter, så erstattes søen med asfalt og jernbanestål.

- Vi er en multimodal virksomhed, der anvender de mest effektive transportformer til opgaven, siger Henrik Otto Jensen, der ejer og leder Niels Winther & Co.

Niels Winther & Co. har egen terminal på Esbjerg Havn, hvor virksomheden blandt andet modtager biler fra Grimaldi Lines bilskibe inden de sendes videre ud til forhandlerne. Terminalen har naturligvis eget jernbanespor og tilhørende reach-stacker.

Gods på bane

- Vi sender næsten dagligt importgods af sted på jernbane til København. Men der går også gods af sted til terminalerne i Taulov og Århus, fortæller direktør Henrik Otto Jensen.

Niels Winther & Co. står også for logistikken på DSB?s nye IC4 tog, der leveres af den italienske industrigigant Ansaldo. De ? i øvrigt stærkt forsinkede IC4-tog - bliver naturligvis også sat på danske skinner første gang i Esbjerg, hvor de leveres med skib.

Kapacitet for pengene

Men skibsmæglervirksomhedens direktør advarer politikerne mod at stille alt for store forventninger til jernbanen, som løsning på fremtidens stigende logistikbehov.

- Hvis man ser på de enorme summer, der årligt gives i støtte til jernbanen på europæisk plan og hvor meget eller rettere hvor lidt kapacitet, man får for pengene, så er det en dårlig forretning for samfundet. Der er ingen infrastrukturproblemer til søs, og hvis der var større politisk vilje til at fjerne de flaskehalse, der ligger bånd på skibsfarten, så ligger her store muligheder, mener Henrik Otto Jensen.

Han understreger, at det ikke bare er et europæisk problem, men også et nationalt.

- Danmark har brug for en infrastruktur, der gør det muligt at komme uden om det centrale Europa. Glem alt om, at jernbanen kan absorbere de stigende godsmængder, siger Henrik Otto Jensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094