Maut-skepsis dæmper kombi-interesse
Selv om den tyske vejskat på lastvogne ? efter planen ? træder i kraft 1. januar 2005, så betyder usikkerheden omkring det allerede to gange udsatte maut-system, at interessen for alternative og afgiftsfri transporter gennem Tyskland er lavere end sidste efterår.
- Vi kunne mærke stor interesse hos speditørerne for kombineret transport sidste sommer, hvor opkrævningen af den tyske vejskat stod for døren. Men det er min personlige opfattelse, at interessen er dalet fordi, der er for stor usikkerhed om hvornår, opkrævningen faktisk starter. Vi vil formentlig først se en effekt, når maut?en bliver en realitet, siger Henrik Nielsen, Intercontainer-Interfrigo.
Over alperneHos Hupac er key account manager for Skandinavien Claus Lynge Christensen også usikker på effekten af den tyske vejskat.
- Vi kan ikke mærke nogen speciel interesse for at køre uden om den tyske vejskat i øjeblikket. Det er meget svært, at forudsige, hvad det kommer til at betyde. Samtidig vil de mange meget konkurrencedygtige vognmænd fra de nye EU-lande formentlig udjævne den gunstige effekt, som den tyske vejskat kunne have haft på valget af transportform. Vi kan allerede i dag mærke konkurrencen fra lastvogne fra eksempelvis Baltikum, siger Claus Lynge Christiansen fra Hupac?s terminal Kassel.
Hupac er formentlig det mest succesfulde godsbaneselskab i Europa og godt på vej til at opfylde den ambitiøse forretningsplan om en fordobling af godsmængden. Det schweiziske selskab har investeret massivt i udbygning af netværk og faciliteter. Hupac kan snart indvie en ny terminal i Milano, der fordobler det hidtidige areal.
- Vi oplever en løbende stigning i efterspørgslen på godstransport over Alperne. Og her vil den schweiziske vejskat, der typisk vil koste 150 CHF for transit gennem Schweiz, der opkræves fra nytår, formentlig give et ekstra løft, vurderer Claus Lynge Christensen.
Schweiz har succes med at flytte gods fra lastvogn til tog. Faktisk er lastvognstrafikken gennem alpelandet gået tilbage, mens godsmængderne på tog stiger.
Årsagen er dels restriktioner på transittrafikken på vej, men også i europæisk sammenhæng uhørt høje investeringer i baneinfrastrukturen. Schweiz fortsætter udbygningen med anlægget af flere nye jernbanetunneler i de kommende år.
-----