Forventer fremgang for kombi-transport
EU kommissionen har i sin hvidbog regnet med en stigning på 38 pct. i hele den tvær-europæiske godstransport uanset transportform i løbet af de næste ti år, og der regnes med en stigning i jernbanens markedsandel på godstransport vil stige til mellem 8 og 15 pct. i perioden og derfor har en række europæiske jernbaneselskaber lagt en strategi, der skal styrke kombi-transporten. Og der er belæg for troen på fremgang i statistikkerne: Således steg kombitrafikken bane-vej til det dobbelt fra 1988 til 2002, nemlig fra 14 til 44 mio. tons ? langt stærkere end for almindelig jernbane godstransport.
To slags kombiAnalysen skulle vise om der er reserve-kapacitet i infrastrukturen, og hvad der i givet fald kan gøres fra beslutningstagernes side ? politikere, jernbaneselskaber og operatører
Det er den uledsagede kombi-transport, der knyttes forventninger til. Vanskeligere ser det ud med den ledsagede transport f.eks. i form at de ?rullende landeveje? med lastbilen på jernbanevogne. Her er forventningen, at tilskuddene til denne transportform vil falde samtidig med at kvoteordningerne på vejtransport er ved at forsvinde. På plus-siden er dog maut-ordninger og betalingsveje, men generelt vurderer analysen, at ledsagede transporter er for nedadgående medmindre man formår at skabe højfrekvente afgange ? f.eks. hver tredje time og udnytte køre- hviletidselementet.
Her er dynamikkenMere dynamik ses indenfor den uledsagede kombitransport. Her forventer man en årlig stigning i godsmængderne på 6,8 pct. om året ? både fordi der er sket udvidelser og fordi kvaliteten er stigende. Således ventes væksten i kombi-trafik at overhale væksten i vejtransporten, ikke mindst i lyset af øget kontrol af lastbilerne og indførelse af vejskat.
Det er især på de ?modne? vesteuropæiske net, at stigningen bliver markant, men også på Øst-Vest korridorerne er der udsigt til vækst ? dog først på mellemlangt sigt, idet billig lastbiltransport trækker modsat.
Gods-linierDer kræver dog en lang række tiltag at nå de potentielle vækstmål, ikke mindst administrative og transportpolitiske tiltag såvel som fastholdelse af de planlagte investeringer ? for der er behov for øget kapacitet både i banenettet og på kombi-terminalerne. Flaskehalse må undgås og måske skal der skabes deciderede gods-linjer.
På terminalerne vil der ifølge analysen være et kapacitets-hul på 1,7 mio. enheder i 2015. Det betyder, at skal ske tilføjes 13 pct. større kapacitet end de allerede planlagte.
-----