Grønt regnskab
Hvis virksomheden har en miljøpolitik, der omfatter transportområdet, skal det grønne regnskab oplyse om, hvilke miljøresultater virksomheden har opnået på transportområdet?. Således lyder teksten i Miljøstyrelsens vejledning nr. 2 - 2003 om grønne regnskaber.
Selvom det langt fra er alle danske virksomheder, der skal udarbejde grønt regnskab, er der nu flere virksomheder end tidligere.
Konkret fremgår pligten af bekendtgørelse nr. 594/2002 om visse listevirksomheders pligt til at udarbejde grønne regnskaber, sammenholdt med bekendtgørelse 652/2003 om godkendelse af listevirksomheder.
Godstransport behøver imidlertid kun at være en mindre del af det grønne regnskab og kan blot være på et par sider. En kort beskrivelse heraf kan bl.a. ses i den brochure Miljøstyrelsen har udgivet om ?Godstransport i grønne regnskaber?.
I den forbindelse er det værd at bemærke, at indsamling af miljødata fra godstransport også kan have væsentlige positive effekter. Data er en forudsætning for, at en optimering af godstransporten både er til gavn for miljøet og at der samtidig også kan spares penge især på brændstof.
Danske pionererI Danmark blev der sidst i 90-erne udført et pionerarbejde af det daværende FDE og ETU med udgivelse af en håndbog for ?Miljø og sikkerhed?, der fortsat har gyldighed. Med støtte fra trafikministeriet gennemførte de to organisationer sammen med Institut for Transportstudier derefter projektet ?TransECO2?, i nært samarbejde med 14 industri- og transportvirksomheder. Der var tale om et demonstrationsprojekt af de miljømæssige og økonomiske benefits ved miljøstyring i godstransport.
En af anbefalingerne i projektets hovedrapport var behovet for udvikling af operationelle værktøjer til opgørelse af miljøeffekterne af godstransport.
Med støtte fra miljøstyrelsen blev der derfor iværksat det udviklingsprojekt, der førte til etableringen af et sådant værktøj benævnt ?OMIT?, der er tilgængeligt på Instituttet for Transportstudiers hjemmeside - www.transportstudier.dk. Med midler afsat til en regelmæssig revision sikres at OMIT løbende opdateres. I forbindelse med OMIT er der oprettet en brugergruppe bestående af repræsentanter for Danmarks Rederiforening, Dansk Industri (DI), International Transport Danmark (ITD) og Trafikstyrelsen for jernbaner og færger.
Blot fire indtastningerVed den forenklede anvendelse kan emissioner på sekunder opgøres med fire indtastninger, når blot mængde, afstand og transportform (vej/bane/sø) er kendt. Endnu mangler integrerede data for fly, men der arbejdes for tiden herpå, i forbindelse med den næste opdatering.
Selve ideen med operationelle værktøjer til opgørelse af miljødata falder helt indenfor de generelle mål for Institut for Transportstudiers arbejde; den anvendelsesorienterede forskning. Det er derfor en væsentlig opgave fortsat, at udvikle og fastholde den ekspertise og spidskompetence, der er erhvervet på miljøområdet gennem en årelang indsats, i samarbejde med interesserede brancheorganisationer.
Af samme årsag følges også udviklingen i vore nabolande på dette område tæt.
-----